vrijdag 23 september 2011

Zomaar een middag?!,...


Gistermiddag nog even snel naar het postkantoor, daarna de supermarkt in en sta bij de groente te kijken. Een werkneemster van deze supermarkt staat naast mij te werken en we raken aan de praat,.. Je weet wel zo'n praatje over wat eten we vandaag,...

Al snel gaat het ineens over mijn grote hobby,... quilts en patchwork. Het viel mij wel op dat ze niet raar stond te kijken bij het woord quilts,.. zo vaak krijg ik te horen "de rokjes uit schotland",..  Nee, zij wist precies wat het was en begon over de Regenboog droomdekentjes,... Oh hemeltje verdriet dacht ik nog!!


Inderdaad,... enorm verdriet,... Haar zoontje van 8 jaar is overleden  en de zusjes hebben een droomdekentje gekregen van de regenboog,.. als deze  meiden het moeilijk hebben kruipen ze onder hun quiltje en zoeken daar warmte in moeilijke tijden,... pppffffff,....

Natuurlijk ken ik deze droomdekentjes wel en heb mij er al eens in verdiept. Maar hoe gaat zoiets?? Druk met van alles en nog wat en altijd zwaar tijd te kort,... Ach, ooit doe ik het wel een keer, denk ik dan,...



En toch zet mij dit verhaal van deze moeder mij aan het denken,... Je tranen blijven komen met zo'n eneorm verlies,... En toch klonk er een beetje troost in haar woorden toen zij het over de quiltjes had,...

Bijzonder, heel bijzonder,.....

Een gewone donderdagmiddag en er komt ineens een moeder op mijn pad en staan wij tussen de uien en aardappels te praten over hoop, verdriet, troost en droomdekentjes,...

Bijzonder, heel bijzonder!!

18 opmerkingen:

  1. Wat een leuk herfstquiltje.
    Wij< van Jopies dromenquilts> hebben morgen een dromenquilt-maakdag in Oene. Ik heb 2 dromenquilts af en heb stof gesneden voor een nieuwe dromenquilt waar ik morgen aan ga beginnen.
    Prettig weekend, hier schijnt het zonnetje en ga zo even buiten met een boek in de tuin zitten.
    groetjes van IngridR

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een aangrijpend verhaal tussen de aardappels en de uien. Op onze grote quilt in Zutphen (45 vrouwen) maken we regelmatig ieder een blok voor een dergelijke quilt.
    Groeten,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben zelf een moeder van twee engeltjes en ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n dekentje een troost kan zijn.
    Ooit ga ik ze ook maken

    Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo kan je middag ineens veranderen als je met verdriet geconfronteerd wordt. Fijn dat onze quilts dan troost kunnen bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig heb ik het zelf nooit meegemaakt en dat mag van mij zo blijven, maar wat heerlijk als je hoort dat de droomdekentjes zo'n troost bieden.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja ik maak er ook niet zoveel als ik zou willen, maar er liggen nu wel weer stofjes klaar om er aan te beginnen, nu graag geen kilo peren, maar een kilo tijd! Maar het is dus goed terecht gekomen dit troostdekentje! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik heb hier een beetje kippenvel van je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. inderdaad, heel bijzonder. af en toe doe ik iets voor zonnedekens (http://www.zonnedekens.be ).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. o, dit ziet er heel mooi uit, prachtig

    wat z'on dekentje allemaal kan doen he, gelukkig vind ze hier troost aan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zo zie je maar dat een quilt voor iedereen en altijd vreugde kan brengen.

    christine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat maakt zo'n dag wel weer heel bijzonder. een dag om langer bij stil te staan.

    Wat gezellig al die pompoentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Wilma, door zo iets sta je opeens weer even stil bij het leed van kinderen om je heen! ik ben nu al een aantal jaren bezig met droomdekens, eerst voor de regenboog, en nu Jopie en Verdanda.'Als ik dan weer een mail krijg dat er met een van mijn dekens weer iemand gelukkig is gemaakt, dan heb je zin om meteen weer aan de volgende te werken nu er ligt er alweer een klaar en de anderen is voor de helft af! gewoon aan een beginnen Wilma, gaat sneller dan je denkt
    Vind je pompoenen quiltje schitterend
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heftig verhaal, wat een enorm verdriet en ook zo totaal onverwachts tijdens het boodschappen doen maar wat een prachtig initiatief van mensen om daar speciale quilts voor te maken. Ik sta aan het begin van mijn quilt hobby maar hou dit zeker in gedachten voor als ik wat meer ervaren ben, een prachtig iets zo'n droomquilt die troost brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Wilma, sinds begin dit jaar ben ik bij een groep in mijn woonplaats gestart met het maken van quilts voor de Stichting De Regenboogboom. Het gaat eigenlijk best snel, de meeste quilts worden 1.20 bij 1.50 groot gemaakt, en er worden dekens gemaakt met alleen een fleece achterkant omdat ze dan mooi licht zijn en niet pijnlijk op de huid zijn. Afgelopen jaar hebben we samen met de groep uit mijn woonplaats 87 quilts/dekens gemaakt die a.s. 1 oktober 2011 op de landelijke dag in Amersfoort worden ingeleverd. Als je de reacties op de site leest, van zowel kinderen als de ouders, dan is het goed !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heerlijk dat er een quiltpersoon van iemand zo een fijne reactie mag krijgen op die droom-dekentjes. Wij beginnen per 1 oktober met onze Heerlese quiltgroep aan 2 quilten voor het goede doel...En jou pompoenquiltje is een snoepje! Dikke knuffel voor jou, want zoals je al weet geven ook jou quiltjes veel troost voor personen uit je omgeving!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wilma, soms gebeuren er dingen dat je achteraf denkt van hoe kan dit nou. Het houd je nog een tijd bezig om het toch even te verwerken. Het is wat om je kind te verliezen. Maar ook erg goed om te horen hoe de Droomdekentjes hun werk kunnen doen. Joke uit Zweden heeft er al vele gemaakt. Als je weer tussen de uiene en de aardappels staat, zal je vast nog vaak aan het gesprek denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tja, dat kan zomaar gebeuren. En dan ben je al een troost door alleen maar te luisteren. Maar het is ook fijn te horen wat die droomdekentjes kunnen betekenen. Heel bijzonder inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, een verhaal om kippenvel te krijgen. Wat mooi, dat die meisjes troost vinden in die quiltjes.
    Leuk je weer te lezen, je hebt weer flink wat gedaan, mooi, die Jacob's Ladder. En je header vind ik ook erg mooi.
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! Altijd erg gewaardeerd,....

Lieve groetjes Wilma