zaterdag 22 oktober 2011

Heerlijke huiselijke warme Snert-gezelligheid,....

Het was koud vanmorgen om  9.00 uur,.. de hondencursus is dichtbij de Rijn en daar is het koud, heel koud,....
Binnen is het heerlijk warm met een grote pan op de kookplaat met daarin al veel ingredienten voor de erwtensoep,...

Veel mensen die mijn Snert hebben gegeten vragen om het recept,... nou komt ie!!

500 gram gedroogde spliterwten
2,5 liter water
Spek
3 karbonades
knolselderij
2 flinke winterwortels
2 preien
2 uien
2 aardappels
bosje bladselderij
Verse rookworst
roggebrood met katenspek,...

Was de spliterwten zeer goed tot er geen stof meer vanaf komt en zet ze op met het water samen met de karbonades en spek. Schep als het kookt af en toe het schuim van de soep af met een schuimspaan. Laat de soep drie kwartier koken.  Haal het vlees uit de soep en verwijder het bot van de karbonades en snijd het in kleine stukjes.  Het klein gesneden vlees gaat weer terug in de pan. Snijd de knolselderij fijn en de rest van de groente vrij grof.  Voeg de gesneden groenten en de verse worst toe en laat de soep nog een half uurtje verder koken. Proef de soep halverwege en voeg naar smaak zout en peper toe en de bladselderij,...
Door het koken van de groente wordt de soep dik en desnoods voeg ik nog wat aardappel toe omdat wij van dikke erwtensoep houden.
Heerlijk als je de soep een nachtje kan laten staan.
Wij eten het graag met roggebrood en katenspek,...

Smakelijk weekend!!

22 opmerkingen:

  1. Kan ik mijn DH even langststuren. Ik moet bekennen dat ik erwtensoep niet lekker vind. Een soort jeugdtrauma. Arme DH krijgt het dus nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik het al haast kan ruiken. Mjammie !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, als je met je hond in de kou getraind hebt, heb je wel zin in een bord snert! Mmmmmm, lekker recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee lieverd, bedankt, ik at van de week al twee dagen snert en al gebruik ik een pootje en geen karbonades, voor de rest lijkt het precies jouw recept! Smullen maar, fijn weekend.
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, jij bent al aan de snert. Goed idee. Zal ik binnenkort ook weer eens maken.
    Fijn weekend!
    Groeten,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ehhh, doe mijn portie maar aan Fikkie Wilma......snert.....Brrrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga hem ook eens uitproberen, bedankt voor het recept!
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De heerlijke geur komt me al tegemoet. Dit weekend zijn we maar met z'n tweetjes, maar volgend weekend ga ik snert maken. Ik zie dat je er ook geen varkenspoot in doet, die laat ik er ook maar uit.
    Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmmmmmmm, zo lekker heb hem van de week ook al gemaakt. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, Heerlijk! Ik eet het ook vaak en de kinderen vinden het ook erg lekker!
    En zeker bij koud weer!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Da's toevallig! Wij hebben vanavond ouderwets aan de bruine bonensoep en roggebrood met spek gezeten!! Erg lekker!!!

    Groetjes, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. What a nice recipe Wilma, I am sure the pea soup tastes delicious,especially with rye bread and smoked bacon!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En de tweede dag is hij meestal nog lekkerder.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Wilma, wie kan er bij de gezellige sfeer op jouw blog, nog tegen de winter opzien? We gaan er iets leuks van maken en jij laat zien hoe! Dank voor je recept, wat een goed idee om er karbonades in te doen. Groetjes van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heerlijk! Bij mij komt dinsdag de pan uit de kast. Woensdag is het koeienmart in Woerden( buurstad)en dan eet iedereen snert.Eet smakelijk.

    groeten marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oeiii wat lekker..als je dit zo leest krijg je er al zin in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kom dit keer niet mee-eten, want ik ben geen liefhebber van erwtensoep. Maar dit betekent natuurlijk wel: meer voor jou ^_^ Eet smakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mmm lekker!!! ik ben dol op erwtensoep en maak het graag. jij maakt het toch weer anders dus dat ga ik uitproberen! groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!