donderdag 2 februari 2012

"Koud?",....

De rook komt uit de schoorsteen van het warme huisje. Hier staat ook de kachel hard te branden en is het heerlijk warm hier in huis,... er wordt ook wel erg veel gas gebruikt vandaag door Nederlandse huishoudens, was op de radio,...

Vanmorgen liep ik al vroeg naar school met de kleinkinderen, dik ingepakt kwamen we op school aan,... Hier liep iemand te klagen over de kou, daar liep iemand te mopperen over de kou en het leek aanstekelijk,... klagen, klagen, klagen,...
Dan bedenk ik mij hoe het vroeger dan was voor de mensen,.. geen verwarming, tochtige huizen, geen warm water of elektriciteit. Een haardvuur was het enige wat ze hadden en vaak niet eens zo'n mooie als op de foto,...

Dik aangekleed moesten ze de winter door zien te komen en hopen dat de oogst genoeg had opgebracht. De winter overleven en wachten op het voorjaar,...
Als ik dan ook wel eens foto's zie van hele hoge bergen sneeuw voor de huizen, dat ken ik met mijn 45 jaar niet eens,...

Laten we maar blij zijn dat we in onze warme, geisoleerde huisjes zitten, warm bij de kachel. Dat is toch heerlijk thuiskomen??

24 opmerkingen:

  1. Diezelfde gedachte had ik gister ook! Hoe deden ze dat vroeger, of hoe deden arme mensen de winter doorkomen met slechts één dun dekentje.
    Laten we lekker van deze kou genieten, des te meer waarderen we straks de lente.
    In je huisje brandt het kacheltje flink.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een schattig huisje. Vroeger hield men zich warm met kranten tussen hemd en wollen trui. Dan hebben we het nu toch een stuk comfortabeler.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk bij de kachel hé.
    Hier gaat ie ook elke dag aan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is dat niet de reden dat er vroeger meer kinderen kwamen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een mooi huisje en voor de kou kun je je lekker warm kleden. Je leest en hoort in journaal van zoveel mensen in Polen of Rusland die doodgevroren zijn, dat is erg!!!
    Wij hebben heerlijke verwarmde huizen.
    Groetjes
    Ineke Hulzebos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zó is het maar net! En het fijne van die kou is toch daarna het thuiskomen in een heerlijk warm huis. Heerlijk. Maar ja, klagende mensen heb je altijd, is het niet te koud dan is het wel te warm, of te dit of te dat.. Ik geniet juist enorm van de wisselende seizoenen die wij hier hebben.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gezellig huisje. Met zoveel quilts in huis kunnen we het toch haast niet koud hebben ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het helemaal met je eens hoor Wilma. We hebben niets te klagen. Laten we in plaats daar van genieten van dit prachtige weer. Het is zó helder buiten en de tuin is vol scharrelende vogels. Zo gezellig.
    Leuk, dat huisje in je huisje. Maar die oude kachel heeft ook wel wat hoor. Sfeervol, nostalgisch, daar houd ik wel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt helemaal gelijk en het sfeerhuisje is erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij ons stonden vroeger de bloemen op de ruiten, heb ik ook nog meegemaakt als oude getrouwde vrouw ;-), nu met dubbel glas en verwarming zitten wij er warmpjes bij.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi je sfeerhuisje. Ik denk ook wel eens dat we nergens meer tegen kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelijk heb je Wilma! We klagen veel te veel terwijl we tegenwoordig toch alle luxe hebben!
    Zalig om thuis te komen in een lekker warm huis!

    In zo'n geval denk ik ook aan al die mensen die niet zo'n geluk hebben (daklozen, azielzoekers e.d. ...).

    En om toch met een leuke noot af te sluiten ... mooie blog heb je daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het heerlijk quiltweer!!Meestal kun je je goed kleden tegen de kou nietwaar.
    Wat een schitterend miniquiltje, een warmer huisjes bestaat niet!
    groetjes janet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh nou he, als ik denk aan mijn oma vroeger met zeven kinderen in een klein onverwarmd huisje, alleen een kolenkachetje... Nee, dan boffen wij zeker, ook hier brandt het koutkacheltje, er staat nog zeker 4 kuub hout in de tuin dus koud zullen wij het niet krijgen! Dochterlief zegt net: Mam, het is zo warm, m'n oren vallen er bijna af...! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vroeger,kolenkachels,heerlijk warm van voren en koud van achter. Naar bed en 's morgens merken dat de bovenkant van je bed bevroren was en in de koude keuken moest je in het teiltje, hoe heb ik dat doorstaan..........hele toffe tijd.
    Vrolijke groetjes Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vind ik ook hoor, wij mogen hier in dit landje helemaal niet klagen. Mooi geheel je wisselhuisje! Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat dat betreft ben ik ook blij met deze tijd. Je huisje ziet er heerlijk warm en sfeervol uit.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja jammer hé het is bijna nooit goed tegenwoordig, heb ik ook weleens moeite mee hoor als ik dat zo hoor. wat een schattig huisje zeg!
    Fijn weekend,groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb het als kind nog meegemaakt.
    Wij hadden alleen in de woonkamer een kolenkachel.
    De bloemen stonden op de ramen in onze slaapkamers.
    We wisten niet beter, later heeft mijn vader zelf verwarming aangelegd.

    Je huisje ziet er gezellig uit, mooie warme kleuren.
    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een gezellig warm huisje, ja de kou ach het is heerlijk weer zo.
    Fijn weekend Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tja, Wilma, ze moeten wel iets te klagen hebben. Als het mooi weer was geweest was het ook niet goed. Gelukkig zijn er mensen die kunnen genieten. Mooi quiltje trouwens en mooi gestyled.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nu hier hebben we dus de houtkachels dus ook aan

    We hebben in december 24 uur zonder licht gezeten, dat houdt dus ook in geen water, de hele dag kaarsen aan, nu wat was dat behelpen, weet niet hoe ze dat toen gedaan hebben, maar we konden dus koken, want ook wij hebben zo een fornuis

    Leuk je huisje

    fijn weekeinden gr joke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik kan niet anders zeggen, Wat heb je gelijk zeg. Wat zijn we toch een mopperend volkje. Vooral de mensen die binnen kunnen blijven. Mijn mannen werken buiten en die hoor je niet. Laat maar lekker vriezen, dan schijnt de zon tenminste. Dat is veel mooier dan storm en regen.

    Groetjes Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik vind de sneeuw heerlijk, ook al is het soms wel lastig. Vooral voor oudere mensen en mensen die niet goed ter been zijn. Dan moeten wij ze maar wat helpen, toch?

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! Altijd erg gewaardeerd,....

Lieve groetjes Wilma