donderdag 19 april 2012

`Over klokhuisjes en appeltaart`,...


Gisteravond was de bee bij mij thuis, een gezellige avond waarbij wij veel kletsen en ook nog wat met onze handjes doen,... Ik had mijn applecore of te wel mijn klokhuisjes opgezocht,....

De navulling van mijn lijmpen is op dus heb ik met een rijgdraad de bolle kantjes vastgezet aan het malletje,...



Op dit moment ruikt het hier in huis heerlijk naar de lekkerste appeltaart die ik ken,....
Kijk uit hier het recept van deze calorieënbom ,...

HET DEEG: 250 gram gezeefde bloem; 2 volle afgestreken theelepels bakpoeder; 1 ei; 125 gram suiker; 150 gram boter ( moet al paar uur op kamertemp.zijn) DE VULLING: 5 goudrenetten totaal gewicht van 1000-1025 gram; 125 gram suiker; 1 pakje vanille KOOKpudding; 1 zakje vanillesuiker; 750 ml. slagroom.
Kneed bloem, bakpoeder, suiker, boter en het ei tot een soepel deeg (met de hand goed kneden in 10 min.). Bekleed er een ingevette en met bakpapier beklede springvorm in- ook de zijkanten met bakpapier bekleden.. Schil dan de appels en snijd ze in 8 parten. Zet de partjes rechtop tegen elkaar in de vorm. De hele vorm moet goed gevuld zijn. Roer dan het puddingpoeder in een kom met de suiker, vanillesuiker en 150 ml. van de slagroom. Kook de rest van de slagroom (goed doorroeren tijdens het koken) en roer van het vuur af de puddingmix door de slagroom. Zet pan weer terug op een LAAG vuur en breng het al roerend aan de kook. Schep dan de pudding over de appels in de vorm. Bak de taart op de onderste richel in de voorverwarmde oven in 70 minuten gaar en goudbruin. Op tijd een stuk alu.folie of bakpapier over de taart leggen als de bovenkant al wat bruin is. dan de laatste 2 min. van de baktijd de folie er af halen. De taart is het lekkerst als je hem na het afkoelen nog een aantal uren in de koelkast laat opstijven!! Dit is ook beslist nodig om hem lekker te laten opstijven!!!!!
Oven op 175graden C en een springvorm van 28cm gebruiken,...

Dit is een recept van Hilda Huiskamp uit Neede. Zij won in 2006 een reis naar America met dit recept voor een appeltaartwedstrijd, uitgeschreven door omroep Gelderland,...



Deze heerlijke taart is voor Marc die vandaag 45 jaar is geworden,...

Van de week heeft Balsemien een prachtige uitleg op haar blog gezet en als je de klokhuisjes ook wilt maken zeker de moeite waard om even bij haar te kijken,...

Fijne dag,..

22 opmerkingen:

  1. Ha Wilma, Heerlijk appeltaart!! Zou er zo maar zin in hebben.
    De beer is ingepakt en gaat morgen iemand heel blij maken die dat echt verdiend! Ik heb er ook nog een quiltje bij gemaakt,dan blijft de beer toch warm. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmmmlekker appeltaart, van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Marc!
    Mooie klokhuisjes!
    Groetjes en een fijne dag,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met Marc en is de uitleg van de apple core niet geweldig, ik ga als een trein nu, he he zal die lap toch nog eens afkomen. Nog een gezellige dag en geniet van de appeltaart. Groetjes van Els.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Marc. Die taart gaat er wel in denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zó leuk die applecore! Ik zat me juist af te vragen hoe je die nu het handigste kunt verwerken, zie ik hier een link naar een goede uitleg... ik ga zo gelijk eens even kijken. Bedankt voor de tip!
    Die appeltaart lijkt me trouwens heerlijk!!!
    groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mmmmmmmm, lekker, ga het recept even "lenen"
    knuffs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmm...ik ruik de appeltaart hier! Je klokhuisjes worden helemaal gezellig en passen bij dit topic. Van harte met de verjaardag van je man en een fijne avond gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat grappig dat jij voor je klokhuisjes een hele andere techniek gebruikt dan mijn mams. Zo zie je maar dat er meerdere wegen naar Rome leiden...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van harte gefeliciteerd!! Wat een prachtige leeftijd! Ik zit in gedachten gewoon gezellig een stukje van deze heerlijke appeltaart mee te smullen, het water loopt me in de mond bij het lezen van het recept alleen al..;)! Fijne avond nog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je klokhuizen zien er hartstikke mooi uit, goeie combinatie met appeltaart gaat prima samen.
    Het recept ga ik zeker een keer proberen, lijkt me heerlijk ! ! !

    Groetjes Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd met Marc zijn verjaardag!
    Hopelijk hebben jullie een fijne dag gehad (en lekker gesnoept van de taart ;o) )

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige klokhuisjes. Dat gaat weer een mooie quilt worden.
    Van de appeltaart loopt het water in mijn mond. Wat lijkt me dat een zalige calorieenbom. Geniet er lekker van met Marc's verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je klokhuisjes zijn prachtig.
    Die appeltaart gaan we hier wel eens uitproberen. Als je er een reis naar Amerika mee kunt winnen, dan moet die wel heel bijzonder zijn.
    Fijn weekend, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je "vriendje". Deze versie van appeltaart kende ik nog niet maar ik wil hem zeker een keer gaan proberen.
    Ik plak de klokhuisjes altijd. Ik vind het alleen een rotklus om de mallen er weer af te halen. Dus ik ga eens even kijken bij Balsemien hoe zij het doet.
    Groetjes en geniet nog van de appeltaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat lijkt mij zomaar een heerlijke appeltaart, en tis er wel weer voor ook. Je applecores zijn geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Van harte Marc, veel goeds. Er gaat niets boven Rammen, zei de ene tegen de andere.
    Wat een superrecept.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gefeliciteerd met de verjaardag van Marc.
    Mmmm...lekker appeltaart, hij heeft vast gesmaakt.
    Zo nu even bij Balsemien kijken naar de uitleg van het klokhuisje.
    Jou begin ziet er al mooi uit.

    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nog gefeliciteerd met de verjaardag van Marc! Heerlijk appeltaartrecept. Maar ik krijg geloof ik ook "trek" in die applecores! Wat zien die er leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Alsnog gefeliciteerd met de verjaardag van je DH en wat worden je appeltjes toch mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je \ppeltaart zal nu wel op zijn! Nog gefeliciteerd met Marc zijn verjaardag.Leuk die klokhuisjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. driekwart liter slagroom....ik groei al bij het lezen!! Maar het lijkt me heerlijk!!
    Ik herinner me een appeltaart met pudding: had ik gemaakt uit pure verveling uit het grote appeltaartenboek terwijl ik wachtte op de eerste weeen! Bijna 30 jaar geleden!! Taart was klaar, weeen begonnen,DS werd geboren en we hadden meteen een kleine hittegolf! na een aantal dagen: oeps de taart........heb je enig idee hoe dat er uit zag.......brrrr!! Dat er zoveel groene pluizen op zo'n mooie taart konden zitten.......haha!
    Die van jou zal inmiddels wel op zijn, gelukkig!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!