donderdag 5 juli 2012

"ABC, kijk je mee?",....


Het eerste letterlapje is af en wat heb ik dit met plezier gemaakt,...

Letterlappen werden gemaakt door meisjes, tussen de 5 tot 14 jaar, als oefening dat ze later hen linnengoed konden merken voor hun uitzet. Het was vroeger heel normaal om je linnengoed 1 à 2 keer per jaar naar wasserijen en blekerijen te brengen.
Om verwisseling te voorkomen moest het linnengoed gemerkt worden. Rond 1880 kwam er een schoolwet waarin werd opgenomen, dat aan de lagere scholen onderwijs gegeven moest worden in o.a. 'fraaie handwerken voor meisjes'. Dit was de aanzet voor de welbekende rode schoollapjes.

Mijn letterlapje is alleen blauw, DMC nummer 930, een mooie donker blauw,....

Het linnen heb ik al jaren in huis en is gekocht bij Kunst en Vliegwerk (klik). Zag alleen deze donkere kleur er niet meer bij staan. Het is S&S linnen en werkt heerlijk,....


En omdat heel veel bloggers bezig zijn met een breirol heb ik die van mij er maar bij gepakt,.. deze stekenrol ligt al een tijd in mijn werkkamer en zag dan ook dat er wat stukjes geel aan het worden zijn,... werkelijk net echt!!

Deze stekenrol is gemaakt van een patroon van Carla M (klik),....


Met zoveel plezier heb ik steeds weer een patroontje gemaakt, het enige wat ik iets anders deed was het randje langs de zijkanten om het naar binnenkrullen wat tegen te gaan,....

Een echte stekenlap om vele steken te oefenen en uit te proberen,...


En zo ben ik ineens weer bezig met letterlapjes en geniet ervan om weer de borduurnaald in de handen te hebben,...
Het patroontje heb ik op een CD-Rom staan en print het dan uit. Gelukkig heb ik dit ooit al gedaan want er zit een scheurtje in de CD,....

Hoe de quilt gaat worden met de lapjes weet ik werkelijk nog niet. Gelukkig ben ik ook nog lang niet zover en is 1 lapje pas klaar,...

Op naar de volgende,....

Er kwamen veel vragen binnen over dit lapje en geloof dat ik het beantwoord heb, en nu is het helemaal handig om zo even te doen want mijn mail wil niet openen,.......

23 opmerkingen:

  1. Wat een mooi lapje is dit en wat leuk dat je de Smapler M ook hebt gemaakt, ik heb hem toevallig deze week weer uitgerold om te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig borduurtje en mooie brei-rol!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lief borduurtje en je breirol mag er ook zijn.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende rol en vertel eens hoe doe jij die zijkantjes? BTW Letterlapje LIEF!! FIjne avond knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schattig letterlapje heb je gemaakt en die breirol ...schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schattig borduurtje en wat een mooie kleur garen en linnen! Ik geniet ook zo veel van de steekjes, maar het is moeilijk om eerst dingen af te maken en niet weer aan iets nieuws te beginnen!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi letterlapje.
    De rol heb ik ook gemaakt !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ontzettend leuk letterlapje Wilma en de kleur blauw is ook erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig ... hier hou ik nu van !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi letterlapje hoor en een ook je breirol is prachtig. Groetjes van JOke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie letterlapje heb je geborduurd. Leuk om er nu meer over te weten. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk borduurwerkje gemaakt.
    De breirol is ook leuk, had hier nog niet eerder van gehoord.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier liggen ook al heel wat lapjes... voor ooit... in een quilt...

    Maar dit lapje met die prachtige kleur blauw mag er zijn hoor!

    En je breirol ook!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat weer veel moois te zien bij jou! Geniet er altijd zo van!!
    Een heel fijne dag vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig! Even bericht lezen van 2 juli!!!
    groetjes,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb het adres voor je gevonden
    http://www.dekastanjeboom.nl
    31 augustus t/m 2 september
    Handwerkfestijn
    veel liefs,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. leuk die breirol Wilma
    liefs, dikke knuff en een prettig weekend, vero

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Erg leuk en mooi je letterlap. Met dank voor de link naar kunst en vliegwerk, kende ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat ben je toch ook een lekkere bezige bij die elkens maar weer de mooiste foto's en verhaaltjes aan ons schrijf! Bedankt lievertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik dacht na vanmorgen, ik zal me even aanmelden als volger :))) Laat ik nou precies de 200ste zijn!!!!! Superleuk!!!!!
    Nogmaals bedankt (je weet wel waarvoor) en ik ga nu vóór de schermen genieten van al je mooie plaatjes en leuke verhaaltjes. Dit letterlapje is ook weer helemaal geweldig.

    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zowel het letterlapje als de rol zijn prachtig! Leuk om een werkje tussendoor te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk letterlapje. Ikzelf zou ook voor blauw gekozen hebben, alhoewel in de rooie ook mooi vindt. Ik krijg de kriebels om ook te gaan borduren, maar moet eerst nog even een quilt maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!