maandag 2 juli 2012

"Sfeer van toen",....


Al weken wordt hier met de hand afgewassen en het valt erg mee hoe dat bevalt. Al sinds dat de kinderen klein zijn heb ik een vaatwasser en we waren het er over eens om eens rustig te kijken wat we gingen doen.

De vaatwasser laten maken, wat weer heel wat kosten mee brengt of dat we afscheid nemen van de vaatwasser en het met de hand gaan doen,...

Afgelopen vrijdag ben ik met mijn mannetje naar de stad van Arnhem vertrokken naar Dille en Kamille (klik) en hebben we genoten van de sfeer van toen,....

Natuurlijk werden er afwasborstels en een afdruiprek meegenomen,...

En als je dan uit het keukenraam kijkt zie je de plantjes in de bakken staan wat er zo gezellig uitziet! Ook een sfeer van toen waar ik helemaal van kan genieten,....

Ook zie je dan dat de klimop nodig geknipt moet worden, hij groeit over het dak van de schuur heen,....


En om dan in de sfeer van toen te blijven laat ik de Granny Squares maar weer eens langskomen op mijn plekje op het wereld wijde web,...

Heel wat molentjes zijn gehaakt en de eerste tegen elkaar aan gezet. Gewoon met naald en draad hoe mijn tweede moeder het vroeger ook deed. Zij heeft ooit een sprei gehaakt op een eenpersoonsbed van allemaal kleurtjes door elkaar,...

De blokjes met de goede kanten op elkaar leggen en alleen de draadjes aan de buitenkant van de laatste steken aan elkaar naaien. Zo zie je geen draad aan de voorkant van je blokjes,......

En zo doe ik het dan ook van allemaal restjes katoen en proef de sfeer van toen al helemaal!!

21 opmerkingen:

  1. Leuke spullen voor je afwas, dat werkt natuurlijk ook prettig. Ik heb geen afwasmachine. Met veel afwas is er altijd wel een hulpje in de buurt. Ik ben gek op mooie theedoeken, dus die koop ik nog wel eens.
    De granny squares zitten perfect aan elkaar.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful pictures Wilma, especially the first one.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik was nog altijd met de hand af. Persoonlijk vind ik het een heerlijk rustpuntje op het einde van de dag, het is maar hoe je het bekijkt en met jouw mooie uitzicht zou ik het geen straf vinden ;)
    Veel plezier met de granny's,
    liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke spulletjes, ook helemaal mijn winkel...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vroeger thuis, vanaf dat ik zes jaar was, altijd de vaat van het gezin van uiteindelijk tien personen met de voorpootjes gedaan en zelf ook nooit een afwasmachine gehad. Doe het nog altijd met de hand, met een houten afwasborstel, een geplastificeerd draad-afdruiprek, fijne katoenen theedoeken, katoenen vaatdoeken en die onovertroffen (privé)gesprekken, die je juist tijdens de vaat kunt hebben!
    Net als bij het quilten gaat er niets boven het ouderwetse handwerk.

    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. maar goed dat ik geen restjes katoen meer heb, ik zou zo weer beginnen te haken, ik vind ook veel te veel leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb nooit een vaatwasmachine gehad en er ook nooit een gebruikt (in onze vakantiehuizen bijvoorbeeld, we hadden zoonliefs vriendinnetje mee en zij wilde de vaatwasser inruimen, ik wist niet eens hoe zo'n ding werkt :)
    Vroeger was er altijd wel een kind dat een handje meehielp, gezellig, want zo kwamen we vaak tot diepgaande gesprekken. Tegenwoordig heb ik vaak maar kleine afwasjes voor ons tweetjes.
    mooie spulletjes van Dille, dat maakt het wel leuker natuurlijk :)
    mooie Granny's!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O wat mooie Grany's, zou zo er mee willen beginnen.
    Katoen is wel in huis, maar heb eerst andere werkjes die af moeten.
    Een vaatwasser ben ik nooit rijk geweest, en zou er ook niet eentje willen.Nu we samen zijn, doen we de afwas gezellig samen. Als het volkje thuis is, is er altijd een helpende hand.
    Maar voor veel mensen is het een uitkomst,als beide werken en een groot gezin, en zoals mijn broer met parkison, een uitkomst voor hem, nu hij alleen verder moet.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij zijn wij al aan onze vierde afwasmachine en ik zou hem niet kunnen missen. Hij draait twee keer op een dag.
    Mooie Granny's.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou mijn machientje niet willen missen maar inderdaad, vroeger was ook niet verkeerd en was een sociale bezigheid. Er werd nogeens wat gezongen of een serieus gesprek gevoerd. Tja........goede keus denk ik en een kopen kan altijd nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laat het mij maar in de vaatwasser doen, want ik heb geen ramen in de keuken en ben er trouwens veel te lui voor ;-))
    Prachtige blokjes ben je aan het haken, ik heb vroeger ook van alles gehaakt, van gordijntjes tot 2 pers. spreien, grote vloerkleden geknoopt, macramé, schilderen, enz.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat worden ze prachtig, je granny squares zo aan elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je granny's zijn echt mooi !!

    Weet je dat ik nog nooit een vaatwasser heb gehad en er ook nooit een gewilt heb. Ik gebruikte de afwas altijd om eens lekker bij te babbelen met zoon of dochter. Steevast hadden die 2x in de week de afdroogbeurt om de beurt en dat was dan een heerlijk moment van ons tweetjes. Nu ze de deur uit zijn doen manlief en ik hem saampjes en er wordt wat afgeklets tijdens zijn afwasbeurt. Nee voor mij geen vaatwasser :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk de sfeer van toen, genieten is dat en met de hand afwassen ik doe het elke dag met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke afwasspulletjes!!! Ook wij doen de afwas met de hand, nog nooit een afwasmachine gehad, dus mis het ook niet zo!
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij hebben al jaren een vaatwasser, maar ik denk dat ik daardoor inderdaad wat goede gesprekken met onze zonen gemist heb. Juist het niet elkaar aankijken omdat je naast elkaar staat, helpt dan.
    Enfin, als hij ooit kapot gaat hoef ik er ook geen meer.

    Wat zien die lichte houten accessoires er toch mooi uit ! Het geeft zo'n vriendelijke sfeer !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Valt best mee he dat met de hand afwassen? Wij hebben het ook een tijdje moeten doen omdat de vaatwasser het begaf en we nog even moesten sparen voor een nieuwe keuken en dat viel heel erg mee en was zelfs soms leuk!! Wat zien je granny squares er mooi uit!!

    Groetjes, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb ook zo'n houten afdruiprek en gebruik 'm soms ipv de vaatwasser... Dille & Kamille is ook één van mijn favoriete winkels. Je granny's zijn prachtig; ik heb goede herinneringen aan m'n hakende oma! Leuk dat je die oude tijd even boven laat komen!
    Groetjes, Marjo B-W

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb ook zo'n houten afdruiprek en gebruik 'm soms ipv de vaatwasser... Dille & Kamille is ook één van mijn favoriete winkels. Je granny's zijn prachtig; ik heb goede herinneringen aan m'n hakende oma! Leuk dat je die oude tijd even boven laat komen!
    Groetjes, Marjo B-W

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooh wat leuk die Granny Squares.
    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!