vrijdag 24 augustus 2012

"Handwerk en de naaimachine",.....

 
Heel wat jaartjes geleden, toen de dochters nog klein waren, werden er heel wat uurtjes doorgebracht achter de naaimachine. Jurkjes, broekjes, rokjes en jasjes werden achter de naaimachine gemaakt,...
 
De knippie kwam vaak bij mij op tafel te liggen en plannen gemaakt, stoffen gekocht, vooral Olily stoffen en zo kwam er aan een grote grenen kast een garderobe te hangen voor de meisje,....
 
 
Wat een plezier als mijn mannetje thuis kwam uit het werk en er hing weer wat aan de kast te pronken wat natuurlijk niet altijd zo ging want vaak kwam er een klein vrouwtje naar hem toe rennen omdat ze trots was op haar nieuwe setje,....
 
Het naaien van kleding staat op een erg laag pitje. Er zijn stoffen in huis en is een linnen broek af en wordt gedragen met veel plezier,...
 
De naaimachine en ik zijn best vriendjes wat dat betreft en wordt er zonder moeite een rits in een broek gezet,.....
 
 
Wat een prachtige stoffen zijn dit toch!! Elke keer geniet ik weer van deze kleuren van Moda,...
 
Ehm,.. waar had ik het ook alweer over?
 
 
Oh ja, ondanks dat wij dus vriendjes zijn en ik kan genieten om wat moois te maken achter mijn machine, wil het niet lukken met patchworken,.....
 
Daarmee vind ik het juist weer heerlijk om met de hand de steekjes te maken.
 
Veel quilts worden dan ook met de hand gemaakt en geniet ik van dit handwerk,... En niet omdat ze het vroeger met de hand deden hoor. Vaak hoor ik dat patchworken met de hand MOET omdat ze dit vroeger ook zo deden,...
 
Ach, vroeger gebruikte wij een wastobbe met wasplank om de kleding schoon te maken en die gebruiken we toch ook niet meer? hihi,.... en ik zit er ook niet meer in,...
;o)
 
 
Volgens mij moet je gewoon plezier hebben in het maken van de quilts en of je dit nu met de machine of met de hand doet,... Vooral lekker doorgaan,...
 
Dit weekend heb ik waarschijnlijk wel tijd om met de sterren door te gaan. Gewoon heerlijk met naald en draad en op mijn gemakje,...

25 opmerkingen:

  1. Wat herkenbaar. Ik naaide vroeger ook veel voor de kinderen. Vond het altijd leuk als ze kleertjes aan hadden die niemand anders droeg. En het was leuk om te doen. En nu dus ook vooral lapjes naaien met de hand. Meestal wordt de naaimachine alleen gebruikt voor het aanzetten van randen.
    Veel plezier met je sterren.
    Groetjes, Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie sterren, heerlijk verhaal. Ik zou willen dat ik wat met de hand lapjes aan elkaar kon zetten.

    Alles op de machine ik moet dit toch een leren. Want dan word er meer gemaakt. Maar momenteel meer brei en haak werkje.

    Fijn weekend Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik heb heel wat gemaakt voor mijn meiden en jongen, maar naaimachine en ik kunnen het nu niet meer zo goed met elkaar vinden, te pijnlijk voor mijn rug en nek, gelukkig dat ik handwerk ook erg leuk vind, anders kwam er geen quilt af ;-)
    Mooie sterren liggen er bij jou.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben het helemaal met je eens. gewoon lekker zelf bepalen hoe je je quilts wilt maken. prachtige sterren trouwens van inderdaad geweldige stoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele mooie sterren...
    Zelf werk ik ook graag met die stoffen....ze gaan zo goed bij alles.
    Veel naaiplezier...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De sterren zijn heel mooi..destijds zag ik ze ook in een quiltwinkel...alleen het mooie blik al waar het pakket in zat! En ja ook ik naaide heel veel voor de drie meiden maar sinds ik quilt is er geen enkel kledingstuk meer gemaakt...wel word de machine gebruikt voor patchwork. Heel toevallig had ik de bernina 440 gekocht terwijl er toen nog niet gequilt werd. Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg herkenbaar, ik kan ook moeiteloos van alles in elkaar zetten op de machine maar patchen op de een of andere manier is het altijd net niet recht, zit het net niet op elkaar enz. Dus doe ik het ook heerlijk op de hand gewoon omdat ik het leuk vind. Je sterren worden prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie sterren heb je liggen. Mijn naaimachine en ik zijn nog steeds hele goede vrienden. Ik ben een machinenaaister en voor het handwerk doe ik het liefst stitcheries.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. helemaal waar, ieder mag zelf lekker doen waar zij of hij fijn mee uit de voeten kan.
    wat een prachtige sterren...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtijge sterren en het zijn inderdaad hele mooie stofjes die je daarvoor gebruikt. Ook ik maakte vroeger alle kleding voor de kinderen zelf maar vind het nu heel prettig dat dat niet meer hoeft. Ik geniet nu daar wel erg van.
    fijn weekend.
    marga

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel herkenbaar, ook ik naaide vroeger veel voor de kinderen, meer uit noodzaak dan voor hobby. Vooral omdat ik een heel tengere lange zoon had, ik heb hem nog hoor :-) klein voorbeeldje op z'n negentiende had hij nog maat 104 voor ondergoed. Hij is nu helemaal volwassen en kan gelukkig kleding kopen naar z'n zin. Ik had altijd een hekel aan naaien met de hand, maar nu het het patchen ontdekt heb, vind ik het veel mooier met de hand. Ik doe nu niet anders meer :-)
    Je sterren zijn mooi en de stoffen zijn inderdaad geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, dat naaien van patchwork op de machine!!!!! 't is een ramp.
    Maar gezellig bij manlief op de bank zitten met een HANDwerkje is zalig.
    Wat heb je prachtige stoffen voor je sterren. Zo mooi poederig (hmmm, is dat een goed woord?).
    Lekker een regenweekend, dan kunnen we weer aan de slag en daarna wordt het weer mooi. Wat willen we nog meer????

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zelf ben ik ook de baas over mijn naaimachine. Maar met quilten is de naaimachine de baas over mij! En dat wil ik niet dus: Lekker met de hand de quilts in elkaar zetten. Geeft heel veel rust en voldoening.

    Groetjes Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel herkenbaar, veel naaide mijn trouwe machientje, en veel werd oud weer nieuw.
    Quilt werk doe ik wel maar dan op een lijntje naaien, en de sterren zijn prachtig, met de hand worden de puntjes en hoekjes altijd veel beter en mooier Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heerlijk verhaaltje,erg herkenbaar,ik naaide vroeger alles zelf, nu begin ik weer tussendoor dingetjes voor mezelf te naaien en ik heb net als jij, het patchwork krijg ik niet zo secuur met de naaimachine,maar met de hand kun je meer smokkelen, hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk ontspannen toch met de hand steekjes zetten en je sterren worden prachtig...........gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo ging, en gaat, het hier dus ook :o)
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hey, zo'n verhaal komt me bekend voor!!
    ik ben best vriendjes met mijn naaimachine door onwijs veel kleding die ik vroeger voor de kids, mijn moeder en mezelf naaide!
    maar patchworkblokken gaan lekker met het handje: top ontspanning!!
    groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi verhaal. Zal al je denken als ik straks op de bank zit met een heerlijk werkje.
    Groetjes, Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb ook zo'n relatie met mijn naaimachinE. Prachtige blokken maar die mooie blikken doos trok vooral mijn aandacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo is het maar net en de kleding die ik maakte van de restjes werd vaak nog leuker dan de eigenlijke jurk/bloes of rok! Wat is het toch leuk om kleine dingen te naaien!
    Maar helaas in grote dingen heb ik geen zin meer, maar nu rokken weer mode worden, misschien deze winter één exemplaar?? Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Inderdaad het plezier staat voorop of je je quilt nu met de machine of met de hand maakt. Ik ben meer een machine mens en heb voor het geval dat de stroom uitvalt een oude singer hand naaimachine gekocht. Het plezier staat voorop....dus als de stroom uitvalt..!

    vrolijke groetjes Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zelf werk ik ook graag met de hand, maar soms grijp ik ook wel naar de naaimachine omdat het dan wel sneller gaat.
    Je bent aan met leuke sterren bezig.
    Ik ben benieuwd hoe het er in het echt gaaat uitzien.
    Groetjes, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat voor een ieder het prettigst werkt. De stofjes in deze quilt zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! Altijd erg gewaardeerd,....

Lieve groetjes Wilma