woensdag 5 december 2012

"Oud Hollandse Pepernoten",....


Vandaag tijd voor een heerlijke Hollandse traditie,....
 
Voor onze twee kleinkinderen is het een spannende dag. Zal de sint nog komen? Op school komt hij zeker nog eventjes langs om zijn verjaardag te vieren,.....
 
Een lief Pietje heeft mij ingefluisterd dat ze vanavond nog bij hen thuis komen,....
 
 
Ook werd mij een recept ingefluisterd door de PepernotenPiet om oud-Hollandse pepernoten te maken,.....
 
125 gram tarwebloem, 250 gram zelfrijzend bakmeel, 175 gram honing, 75 gram stroop, 1 ei, 1 eetlepel speculaaskruiden, 1 theelepel gemalen anijszaad, snufje zout.
 
Warm de oven voor op 200° C. Meng de honing, de stroop, ei, anijs, speculaaskruiden en het zout in een kom. Zeef het meel boven de kom en kneed het tot een stevig deeg. Zet het deeg 1 tot 2 uur afgedekt in de koelkast. Rol het deeg uit op een bestoven aanrecht en snijd hier blokjes van en leg ze op een ingevette bakplaat en bak de brokjes in 10 tot 15 minuten lichtbruin en gaar,... 
 
 
De oud-Hollandse pepernoten zijn gebakken en ben ik klaar voor het heerlijke avondje,....
 
Zal de Sint ook nog tijd hebben om bij jullie te komen?

9 opmerkingen:

  1. Nee hoor bij ons is hij al geweest, maar je quilt is prachtig daar over die stoel.Heel veel plezier vanavond.

    groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor, wij hebben afgesproken dat hij om 4 uur aan de overkant zal zijn en wij hebben er ook veel zin in.

    Jij ook heel veel plezier vanavond!

    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die pepernoten zien er heel erg lekker uit, dank je wel voor het recept. Prachtige quilt zie ik bij je.
    Veel plezier vanavond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen de kinderen klein waren bakte ik altijd pepernoten. Zo gezellig !
    Hele fijne avond toegewenst !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een lekker receptje.
    Vorig jaar bakte ik nog pepernoten met de jongste kleindochters.
    Nu is ook de jongste af van het Sint geloof, (Groep 5 ) maar alles is toch extra spannend, want nu mag zij ook mee lootjes trekken, en op school met de grotere kinderen een suprice maken.
    Dit jaar word hier de suprice avond een keertje over geslagen, maar gaan we de 15 de met de kinderen, kleinkinderenn en aangang bowlen en eten.
    Ik hoop nu zo dat ik even mee kan gaan, al is het meedoen natuurlijk nog niet gewenst.
    Ik ben blij dat ik je blog weer heb gevonden.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sehr schön. Schöne warme Farben.
    Liebe Grüße Grit

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan ze haast ruiken, die heerlijke pepernoten!
    Veel plezier vanavond en ook ons hart klopt vol verwachting ;-)

    Groetjes, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat zijn lekkere pepernoten. Sint was zeker bij jullie, hieris ie niet geweest.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!