maandag 10 december 2012

`Token of Love`,....


Jaren geleden kwam er een boekje uit waarin een uitleg stond om Quaker pinballs te maken. Helemaal Flieft werd het boekje gekocht en werden hier twee pinballs gemaakt.
 
Met klosjes zijde en breinaaldjes van 0,8 werden twee lapjes gebreid die later als een balletje aan elkaar werden gezet en zo een gebreide speldenkussen zou worden,......
 


 
Na het lezen bij Marcella  dacht ik ineens weer aan mijn pinballs.
 
Een Quaker is een volgeling van een religieuze beweging die werd opgericht in 1650 door George Fox.  In 1682 stichtte de beroemde Quaker William Penn de staat Pennsylvania en werden er veel wetten volgens de leer van George Fox ingevoerd,....
 
Voor de Quakers waren opvoeding en scholing van de kinderen erg belangrijk. De eerste Quakerschool werd dan ook in 1779 opgericht in Ackworth speciaal voor de armere kinderen. De kinderen bleven jaren op school en gingen pas naar huis als hun opleiding klaar was,....
 
 
Lezen, schrijven en rekenen waren de belangrijkste vakken voor zowel de jongens als de meisjes. Om de kosten te kunnen betalen werkten de jongens op het land en de meisjes moesten handwerken.
 
Heel bekend zijn de quaker merklappen die verkocht werden en nu nog steeds nagemaakt worden door voor liefhebbers en als ik eerlijk ben heb ik hier ook een verzameling patronen liggen om te borduren,....
 
 
De meisjes maakten veel van deze speldenkussentjes en gaven die vaak aan elkaar als een kleine `Token of  Love`,....
 
Vandaar dat op mijn pinballs de Ackworth school staat. Het jaattal 1801, Tokens of love en prachtige Quaker afbeeldingen,... allemaal met ini mini kleine breinaaldjes,....
 
Voor mij echte Tokens of love en met het verhaal erbij,.. Heerlijk,....

13 opmerkingen:

  1. Ze zijn prachtig. En met het verhaal erbij ook heel bijzonder.
    Het lijkt me wel een priegelwerkje met die kleine breinaaldjes.
    Groetjes, Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had ze ook al bewondert bij Marcella en wat knap dat jullie met die kleine pennetjes kunnen breien.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind ze prachtig, maar wat Ines al zegt: zulke KLEINE naaldjes. Petje af. !!!!Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooo ik weet nog dat ze zoveel gebreid werden en dacht steeds zal ik wel of zal ik niet,je herkend het vast wel.Prachtig zijn ze.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk verhaal en echt een token of love. Ze lijken ook wel op al die gebreide kerstballen alleen zijn deze vvvvvvveel mooier!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig, jouw pinballetjes, ik keek er destijds al met verliefde blik naar maar durfde het zelf breien niet aan vanwege een blessure. In augustus kon ik me niet langer beheersen en heb het boekje gekocht. Het breien viel mee al heb ik zeker in het begin maar een paar naaldjes per dag aangedurfd. Eigenlijk zou ik ze allemaal wel willen breien ;)Leuk dat jij de jouwe ook weer eens hebt laten zien!

    groetjes, Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een prachtige balletjes zijn dat, ik ken ze niet, mooi verhaaltje erbij. Ga toch eens op zoek naar zo'n boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Wilma,

    Wat een leuke verhaal vertel je en wat een schatjes heb je gemaakt. ik kan me voorstellen dat je hier trots op bent, Jeetje en dan met zulke kleine naaldjes, wat een klus.
    ontzettend leuk die uitleg erbij, weer wat nuttigs geleerd!

    groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi verhaal bij deze mooie balletjes.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi verhaal vertel je erbij!
    Ik vind de gebreide pinballs echt kunststukjes!
    Bewondering alom!

    Lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig Wilma en wat zijn ze fijntjes. Ik blijf die quaker patroontjes ook mooi vinden.
    Fijne dag,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw,ze zijn werkelijk prachtig!
    Wat een ienieminiewerk zal dat zijn geweest....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooie breiwerkjes,het verhaaltje ook,alleen mochten ze ook niet trouwen en werden man en vrouw uit elkaar gehaald wat veel verdriet opleverde,ook bij de kinderen ,pas een boek over gelezen,groeten Christina

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!