vrijdag 22 februari 2013

"Sew Precise",....

 
Vorige week kwamen er erg veel vragen binnen over de quilt die voor het jongste kind werd gemaakt,.....
 
Er ging wel degelijk wat mis want de puntjes werden totaal niet mooi en na het overleg op de bee kwamen we er al snel achter wat er mis ging,....
 
Mijn grote vriend, het tornmesje heeft het druk de afgelopen week en na lief aankijken werden de partjes gescheiden van de ondergrondstof,.......
 
Door de jaren heen kom je erachter dat patchwork gaat om precies naaien,....
 
En goede malletjes maken wat nu het probleem was ,.....
 



De buitenste rand is het kniplijn en omdat ik liever een malletje heb met de naailijn knip ik het middelste lijntje uit,....
 
Mijn puntjes kwamen bij elkaar daar waar de stip staat en als je goed kijkt zie je nu waar de lijnen bij elkaar komen en heb er even een streepje gezet met zwarte pen,.....
 
Niet zo'n groot verschil maar als de stofjes bij elkaar zitten kreeg ik geen scherpe puntjes in de witte stof en liepen ze soms zelfs helemaal door,.....
 
 
 
Natuurlijk heeft het er zeker mee te maken dat mijn malletje tot de stip doorliep en als je dan ook nog een lijntje gaat tekenen langs je malletje en zo toch weer mm groter uitkomt,.....
 
Nu stopt mijn malletje bij het streepje wat ik zelf heb gezet en teken ik één lijn met mijn stift tot de stip en zo komen de twee schijfjes bij elkaar op deze lijn en de scherpe puntjes zijn er dan toch!!
 
Heel simpel en ik ben er weer even op gewezen dat je precies moet werken en zo het er veel beter uit komt te zien,....

18 opmerkingen:

  1. Tja het lijkt zo simpel als je het zo zegt, maarre........
    Ik snap er niks van. Dat ligt zeker niet aan jou maar ik ben gewoon te onervaren. ik ben ook nog maar een jaar met deze heerlijke verslavende hobby bezig:)
    Maakt niet uit, komt vanzelf. Bij jou ziet het er gaaf uit.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is weer een leuke quilt kun je mooi restjes voor gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat wordt het mooi, ik weet nu ook weer waar ik zo nu en dan op moet letten, dankzij jou. Ik ben soms nogal slordig (bloos).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zoiets kleins, zo grote gevolgen kan hebben !! Gelukkig gaat het nu goed, ziet er leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als beginnend quiltster ben ik er wel achter dat je ook goed in wiskunde moet zijn om mooie blokjes te maken. Rondingen heb ik tot nu vermeden. Maar binnenkort wil ik toch de moed bij elkaar rapen en iets ronds in elkaar te gaan zetten. Zie bij jou dat dat ook weer een heel precies werkje is. Eén ding weet ik al het quilten is een verslaving. Rook en drink niet, deze verslaving mag wel.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Precies is de helft van de puntjes, bij mij klopt het ook wel eens niet en meestal is dat mijn eigen schuld, maar gelukkig zijn we niet voor een gat te vangen ;-)

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al doende leert men en soms moet je gewoon op herhaling! Prachtig patroon trouwens!

    Fijne dag
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Precies werken....dat heb ik ook door schade en schande moeten leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja zo zie je maar dat is heel belangrijk is om precies te werken maar ook om te weten waar welk streepje voor staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig dat je er achter bent gekomen waar het mis ging. Nu worden het allemaal mooie puntjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vind het wel een heel leuk patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij zo'n patroontje komt het er helemaal op aan om precies te werken. Niet zo makkelijk hoor, maar gelukkig heb je het op kunnen lossen. Het is wel een prachtig patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb hetzelfde probleem ook al gehad met de ronde vormen, ik blijf ze moeilijk vinden. Dapper dat je daar een hele quilt mee aandurft! Het ziet er wel prachtig uit!

    Groetjes,
    Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat je het zo duidelijk uitlegt. Zelf merk ik dat de dikte van een stift al ervoor kan zorgen dat het niet helemaal netjes aansluit, brrr en dan dat uithalen. Kan er vaak niet meteen aan toekomen, denk dan "ach valt wel mee". Maar de volgende dag zit het dan toch niet lekker.
    Dank je wel je zet me weer op het goede spoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijn dat je hebt kunnen uitvogelen wat het probleem precies was. Het wordt vast een hele mooie quilt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkig dat je het kon veranderen. Ik maakte altijd heel dunne streepjes met een potloodnt want het is inderdaad precies werk. Maar zo ziet het er goed uit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gelukkig dat je kon achterhalen waar het probleem zat. Bedankt voor je duidelijke uitleg.
    Succes verder met je quilt, want het wordt weer een mooie!
    Fijn weekend, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ook al heb je veel werk met uithalen gehad, je zult wel blij zijn dat je achter het probleem bent gekomen. Ik zou echt niet aan zo'n moeilijk patroon met gebogen vormen durven beginnen, dus ik vind het al enorm knap. Hij wordt vast heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! Altijd erg gewaardeerd,....

Lieve groetjes Wilma