maandag 25 februari 2013

"Van 1870 naar 2013",.....


Zo is het weer maandag, hier een dag van opruimen en poetsen na het weekend en ook de dag dat mijn te gekke quilt weer op het log komt te staan,.....
 
De wasmachine draait en een eerste was hangt al op de zolder te drogen.
 
Fijn dat deze hulpjes in de huishouding er zijn zodat ik op maandag eventjes tijd heb om het over deze te gekke quilt te hebben,....
 
Dat zal in 1870 wel anders zijn geweest met de maandag en de wasdag toen Salinda deze quilt aan het maken was,...
 
Met het bijhouden van een blog stromen er ook vragen binnen hier en via de mail en het viel mij op dat vele quiltsters blijven steken bij het tekenen van alle stukjes die in een blok moeten komen.
 
Hoe doe jij dat??
 
Het boek is bij mij al lang geen gebonden boek meer, de blz. heb ik los van mekaar in een hoesje gedaan in een multomap.
 
Het tekenen en schrijven in een boek wat ik als kind nooit mocht doe ik met mijn te gekke quilt wel,...
 
De kleurtjes zijn staan met afkortingen al in het blok geschreven en werkt voor mij heerlijk.
 
En dan begin ik het blok in stukjes te hakken, eerst het middelste gedeelte, tekenen en knippen en naaien maar,......
 
 
Daarna is de volgende rand aan de beurt en teken en knip alleen deze stukjes weer uit de stof en naai dit weer in elkaar.
 
Het voordeel is hiervan dat ik het dan gewoon weg kan leggen en de volgende keer verder kan gaan zonder dat het door elkaar ligt of een stukje zoek is,....
 
Het is mij na al die blokken dan ook opgevallen dat de stukjes die je denkt dat ze gelijk zijn ineens helemaal niet even groot zijn en als dit door elkaar komt te liggen ik er niet meer uit kom,....
 
Natuurlijk heet deze te gekke quilt niet voor niets Nearly insane!!
 
 
De laatste stukjes worden uitgeknipt en komen op de juiste plaats weer op het patroon te liggen en naai deze stukjes aan elkaar totdat het allemaal vast zit op de juiste plek en kan het blok totdat het aan de quilt komt in het hoesje bij het patroon,....
 
Voor mij werkt dit heerlijk en zo komen er steeds blokjes bij in de multomap en geniet van deze te gekke blokjes,.....
 
Nummer 57 klaar en op naar het volgende blok,....
 
 
Nummer 58 zit inmiddels ook in mijn multomap en kunnen er weer stofjes opgezocht worden voor het volgende blok,....
 
We hebben ook wel geluk dat we in deze tijd leven want ik vraag mij wel eens af hoe Salinda dat zoveel jaren geleden heeft moeten doen,.....
 
Zal er in 1870 ook zoveel spulletjes te koop zijn geweest wat zij voor haar quilt heeft kunnen gebruiken?
 
 

24 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige blokken. Ik teken en knip 1 blok helemaal uit en leg die naast mijn naaimachine neer. En verzoek de rest van het gezin dan even niet voorbij te rennen, te blazen, te wapperen enz. tot dat hij in elkaar zet. Moet wel weten dat ik het blokje in één keer af kan maken. Anders zou ik het denk ik net als jij doen.
    Groetjes Marguerite.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blok weer. Ik knip een blok ook in 1 keer, en leg dan alle stukjes op een dienblad. Als ik het niet in een keer af maak, leg ik er even iets op zodat het niet weg raakt.
    Ik heb me ook wel eens af gevraagd hoe ze dat vroeger deden.
    En dan met name wat betreft het licht. Wij hebben goede lampen om bij te werken, maar dat hadden ze toen nog niet. Ik zie mij niet bij kaarslicht of een olielampje een quilt in elkaar naaien.
    Groetjes, Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begin er nog niet eens aan, vergaap me aan jouw blog en geniet gewoon van het patroon, de kleuren en jouw verhaal erbij. Nou dan heb je weer genoeg voor enen heelen maandag!!
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi blok en dank voor de uitleg.
    De kleuren zijn ook heel fijntjes.
    Groetjes Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig. NI is voor mij nog te hoog gegrepen. Ik geniet gewoon nog even van jouw werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik denk nog niet eens aan het maken van de NI maar vind hem wel prachtig en geniet van jouw blokjes en uitleg. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig blok heb je er weer bij. Ik begrijp ook niet hoe ze dat vroeger allemaal deden. Maar ze hadden natuurlijk geen internet en dat scheelt een hoop tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om te lezen hoe jij dat aanpakt! Want deze manier is ook voor beginnende quiltsters en andere patronen natuurlijk heel geschikt! Dank voor het delen Wilma!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk blog is dit. Ik ga je volgen want inkom graag weer kijken en lezen.
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een prachtig blog heb je weer gemaakt ja oude tijden herleven mooi om te zien

    Liefs Nellie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Wilma, al een tijdje zag ik alleen maar reclame op je blog voorbijkomen en ging ten rade bij mr. Google, waar zit Wilma en via een of ander quiltforum vond ik je terug! Ben er zo blij mee want ik ben grote fan van je mooie blog, ik leer hier altijd zoveel bij, net als vandaag, leuk om te zien hoe anderen het quilten aanpakken :)
    lieve groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Net als Sonja kon ik ook een tijdje niet goed op je blog komen. Reclame zag ik en een berichtje van malware.
    Nu heb ik het onderwerp van je logje in de leeslijst aangeklikt en nu lukte het wel.
    Wat een schattige blokjes heb je gemaakt. De kleurtjes zijn ook helemaal mijn 'ding'.
    Veel succes verder.

    gr.Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Wilma,
    Ooit ... ooit ga ik hem maken ... de Nearly Insane :-)!
    Wat maak jij toch prachtige blokjes hoor.
    Zoals altijd geniet ik van je blogposts.
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super handig zo'n boek aanleggen, zou ik ook eens moeten doen, dan komt er wat meer orde...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik teken en knip een blok ook in een keer en leg hem dan los neer in mijn stoffen quiltboek, zo blijven de stukjes plakken en raak je ook niet in de war.
    Je blokken zijn weer mooi geworden.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je werkt systematisch en overachtelijk. Dat vind ik zelf ook altijd het prettigst. Gewoon in stukken hakken, haha.
    Maar ik vind het een quilt hoor! Een enorme uitdaging en ontzettend veel geduldwerk. Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi quilt blok, en knap hoor.
    Ja ik teken ook het blok op ruitjes papier.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig blokje!! Het lijkt me echt een hele kunst om niet in de war te komen....; maar als ik jouw systeem zo zie, snap ik dat dat de beste oplossing is!!! ;)
    En hoe ze dat vroeger deden..... toen was alles toch nog primitiever dan nu? Zouden ze een blokkenboek bij hebben gehouden; moet toch haast wel?!
    Veel plezier met die prachtige kleintjes en schitterende stofjes!
    Liefs, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zij werkte gewoon met alle kleine stukjes die ze kon vinden en daardoor kwamen er juist van die blokken die nu velen tot wanhoop drijven, maar wat een schitterend resultaat!
    Succes met je volgende blok, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooi blok is dit geworden. Ik maak altijd van het hele blok malletjes, knip ze uit de stof en leg het hele blok aan stukjes klaar in mijn blokkenmap. Zo pak ik steeds de map en zet het blok stukje voor stukje in elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beautiful block 57! Well done and thanks for sharing
    Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat mooi!
    Ik knip zelf wel altijd eerst alle stukjes en die speld ik dan op een hydrofiele luier zodat ze niet door de war raken.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!