dinsdag 19 maart 2013

"Meters en meters stoffen",...

 
Heel lang geleden, ik was een jaar of 13, ging ik op naailes en werd door mijn vader bij het atelier afgezet en werd later weer opgehaald,....
 
Stoffen werden gekocht door die goedzak en ik wist van prachtige stoffen een broek te maken die erg veel weg had van een aardappelzak, een nachthemd wat je gelukkig niet zag als het donker was, en een badjas die meer op een rafelige handdoek leek,.....
 
En toch vond ik het leuk!!!
 
Jaren later is er heel veel geleerd en is het nog steeds erg leuk om kleding te maken,....
 
Gisteren terwijl ik aan andere aan het uitleggen was hoe je een patroon moest maken en er hard werd gewerkt heb ik een patroon voor een  jurkje uitgetekend en geknipt,...
 
Ach, als iedereen zo goed bezig is moet ikzelf ook maar wat doen, toch??
 
 
En als je dan zo bezig bent met stoffen zie je dat er nog heel wat stoffen liggen in de kast die nog moeten veranderen in twee jurken, 2 broeken, 2 tricotshirts en een colbertje,.....
 
Ga maar snel aan de slag want anders is mijn mannetje het er niet mee eens als ik straks weer linnen wil kopen voor de zomer en hij al die meters stoffen in de kasten ziet liggen,...
;o)
 
Van de Moda stoffen heb ik twee kussentjes gemaakt met die prachtige antieke kleuren waar Moda zo om bekend staat, een reststand uit de webwinkel,....
 
Het zijn zoveel meters dat ik de stoffen ook maar op de verkooppagina heb gezet en houd natuurlijk ook zelf nog wat meters,...
 
sssstttt,.....
 
Niet tegen mijn mannetje zeggen hoor!!
*Ü*

13 opmerkingen:

  1. Pfft en wanneer ga je al die kleding maken dan? Ik begin al te rillen bij het woord colbertje! Meid waar begin je aan? Hoewel ik vroeger ook heel veel genaaid heb, doe ik dat nu helemaal niet meer. Word altijd zo 'gehaast' achter die naaimachine. Gek eigenlijk. Jij heel veel plezier met je meters! Nu maar hopen dat manlief niet mee leest! Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vroeger zoveel genaaid, dat ik het eigenlijk niet meer wil, maar ook hier staat nog een hele koffer vol met prachtige lappen, misschien ga ik toch maar eens op wat patronen uit en ook aan de slag, heb wel even genoeg geborduurd, alhoewel... er ligt ook daar nog genoeg van!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap hoor dat je zelf kleding kunt naaien! Zeker een colbertje! Vroeger heb ik ook veel genaaid voor mijn meiden maar eigenlijk nooit voor mijzelf. Op één of ander manier lukt dat nooit zo. Veel succes hoor, de lappen zien er veel belovend uit! Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke herinneringen toch. En wat kun je de naailessen op verschillende manieren in de praktijk gebruiken toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben weer begonnen met t shirts naaien en ik had er weer schik in

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zeg niks ;-)
    Veel plezier met het maken ervan.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb vroeger ook veel genaaid, vooral voor de kinderen.
    Jurkjes, jasjes, broeken. Vooral veel broeken, voor onze zoon.
    Hij is nu 2.04 mtr., en als klein jongetje ook al erg groot voor zijn leeftijd, maar had nog wel zo'n "babybuikje". Geen broek uit de winkel die paste. Wat was ik blij dat ik die zelf kon maken.
    Maar maak al jaren geen kleding meer.
    Misschien straks voor ons toekomstige kleinkind, dat lijkt me wel leuk.
    Succes en veel plezier met het naaien en opruimen van al die meters stof.
    Groetjes, Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mag ik me gelukkig prijzen met een man die helemaal niet met die meters stof zit. Zelf zou ik ook graag beter kleding kunnen naaien, helaas valt de cursus kledingmaken op dezelfde avond als mijn Russische les maar de eenvoudige patronen voor een rokje lukken me wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe herkenbaar, je verhaal over de naailes. Ik was ook 13 toen ik op les ging. Mijn eerste werkstuk was een rimpelrok. Ik had meters stof nodig en vond het een foeilelijk ding. Nooit aangehad...
    Voor de kinderen heb ik wat eenvoudige kledingstukken gemaakt, allemaal dingen met elastiek of drukknopen. Ritsen en knoopsgaten? Daar waagde ik me niet aan. Nog steeds niet trouwens..
    Voor jou veel plezier met je stoffen, knap hoor dat je dat kunt!

    Groetjes, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. kzegniks.....ik heb ook nog het een en ander liggen..ooit heb ik nog een soul-broek gemaakt.. de doorsnee van een pijp was geloof ik een halve meter...kon er niet eens mee fietsen...;0)...maar trots dat ik was...*Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  11. :) oh hoe herkenbaar. Succes ermee, misschien is het besmettelijk en ga ik ook aan de slag.

    ps. ben jij van de generatie die de stoffenzaak landweer in Arnhem nog kent? Je had in die tijd wel 4 tot 5 goede stoffenzaken en de stoffenmarkt op vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga niet veel schrijven ha ha want ook hier ligt op zolder meters en meters stof om broeken, rokken enz te maken.
    Groetjes, Mascha

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!