maandag 1 juli 2013

"Maandag wasdag",.....


Lang geleden was de maandag wel bekend als maandag wasdag.

De was werd op zondagavond in teiltjes gedaan en kon de was een nachtje weken.
Op maandag begon het dan echt en werd de witte was gescheiden van de bonte was.
De witte was werd op het vuur gezet en gekookt,
een wasbord werd in de teil gezet en met geweld geboend.

Na de witte was kwam de bonte was aan de beurt.

Nadat de was buiten te drogen hing werd nog even de vloer geschrobd met het  sopje van de was.


In die tijd had ik dus nooit voor witte hoezen gekozen voor op de bank.
Dat snap je zeker wel.
Nu gaan ze de machine in en later in de droger,...

Zodoende heb ik natuurlijk ook op maandag wasdag tijd om een sterretje te naaien voor mijn 7 zusters quilt,...


In 2013 is iedere dag wasdag hier in het huisje van Kuin.
Niet meer alleen de maandag.
Zo houd ik met behulp van de machines wel lekker veel tijd over om met lapjes te stoeien.

De droger wordt alleen niet veel gebruikt hier,
alleen voor lekkere zachte handdoeken.
Voor een eenvoudiger leven zou de droger de deur uit kunnen,..

Natuurlijk pas als hij stuk is,...
Dat snap je zeker wel!!

Fijne avond,...
Wilma

24 opmerkingen:

  1. De zeven zusjes wordt erg mooi, ik moest even aan mijn mam denken die vond dit een prachtig patroon. Wie weet maak ik hem nog een keer met haar in mijn gedachten.Ja wasdag dat heb ik ook nog meegemaakt en dan zo'n ouderwetse wringer en ik maar draaien als kind want dat vond ik prachtig. Wat dat betreft hebben we het u mar makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk altijd al vol verwondering naar je witte bank! Dat zou hier nog geen uur duren met hond en kat.
    Gelukkig zijn er machines en kunnen we in deze tijd met lapjes stoeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij Quilters kunnen zo'n wasmachine wel waarderen!
    moet er niet aan denken, teiltjes, wasbordjes.....
    Doe maar lapjes, naald en draad.
    Je hondje ligt daar maar weer lekker te kroelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas red ik het niet met de maandag. Op bijna alle dagen draait de machine, maar er ook nog tijd voor steekjes hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij mij draait hij zoals het uitkomt, ik heb er nooit een bepaalde dag voor.
    Je seven sisters wordt prachtig en weer helemaal des Wilma's :-)

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja wasdag weet ik nog best van thuis, en eerder in mijn eigen huishoudinkje deed ik het ook.
    Mooie herinneringen, maar de wasdag hindert niet welke dag is veel aangenamer. De witte lakens kwamen ook nog op de bleek, (grasveld in de zon). Volgende dag opspoelen en stijven, ja en dan de strijk.
    Bewonder je sterren quilt
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier is het ook wasdag... Heerlijk na het weekend het geklots van de wasmachine... En als alles buiten hangt te drogen en te wapperen... daar wordt ik blij van... en dan die geur. Nee... zelfs de handdoeken gaan even niet in de droger...

    Je quilt wordt een plaatje!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie kleurtjes voor de zusjes.

    Groetjes van Ria ;0))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lang leve de wasmachine! Ik heb ook stoelen met witte en lichtrose hoezen en die moeten idd heel regelmatig in de machine. In de droger heb ik nog nooit gedurfd, misschien toch ook eens proberen.

    Groetjes, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn maar met z'm tweetjes (de beestenboel niet meegerekend) en hebben weekend en nachttarief (van 21.00 tot 07.00 uur). Wij hangen juist het liefst de handdoeken buiten te drogen, lekker hard en ruw...... Ook het strijken van de lapjes gebeurd het meest in de weekends (als ManLief toch werkt).
    Heerlijk zoals honden en katten er volledig ontspannen bij kunnen liggen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maandag wasdag, dat is in mijn dorpje bij veel dames nog vaste prik. Toevallig vandaag de ouderwetse waslijn van de buren op de foto gezet. Ze hangen de was op zonder knijpers, stoppen het tussen de touwen. Ik ben van de makkelijke, en kies vaak de droger... ;-) Je sterretjes groeien gestaag door. Mooie kleur combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat word hij mooi Wilma ik ben ook met sterren aan de gang ik vind de kleuren prachtig

    Groetjes Nellie PS en hier is het ook iedere dag Was dag

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig blok en jouw hond... geen beter leven dan een honden leven!
    Gelukkig dat er was en drogers zijn anders zouden we nooit met lapjes kunnen spelen!
    Zonnige dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterende sfeerplaatjes met zo'n heerlijk herkenbaar verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn wasmachine zou ik ook niet meer kunnen missen.
    Toen gisteren de vaatwasser zei dat ik maar weer met de hand moest gaan afwassen werd ik er niet warm of koud van. Zie wel wanneer mijn man een keer tijd heeft om er na te kijken. En mocht tie echt overleden zijn. Jammer er komt wel een nieuwe als de tijd rijp is. Tot die tijd is het een prachtige voorraadkast.
    Wat ligt je hond er elegant bij!!
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo ging het hier ook en nu al heel lang zonder vaatwasser,.. ik mis hem niet maar manlief wel,..

      Verwijderen
  16. Waar zouden we zijn zonder wasmachine, vooral met die huisdieren! Wat leuk die sterretjes! Als je er 'anders' naar kijkt dan zijn het Tumbling Blocks.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Marguerite de vaatwasser begaf het hier ook het weekend. Geen probleem idd, gewoon terug naar handwerk. De wasmachine is een heel ander verhaal, daar kan ik ook niet zonder hoor. Gelukkig staat er hier ook nog eens een (gekregen) reserve-exemplaar in huis ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vaatwasser is hier ook uit de keuken en mis het helemaal niet. Staan nu kookboeken in het kastje,..

      Verwijderen
  18. Ja, zo ging die maandag-wasdag vroeger.
    Gelukkig hebben we het nu een stuk makkelijker, mijn oma en moeder hadden geen tijd om te quilten.
    Leuk hondje heb je, ligt daar zo heerlijk te genieten onder de quilt in wording.
    Wat volg je een hoop blogs!!! Volgens mij kost je dat de hele dag om ze allemaal te lezen.
    Maar je hebt een gezellig blog.
    GRoetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, dat wassen van vroeger, weet ik ook nog goed. Prachtig wordt je 7 zusters. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi die Seven Sisters! En die foto van de hond onder de blokken vind ik geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bij toeval kwam je blok voorbij en ik ben als een blok gevallen voor die prachtige sterrentop. Zoals ik uit mijn voorgangster's berichtje lees heet dit motief de Seven Sisters?

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!