woensdag 25 september 2013

"Oud worden?",....


De ochtend liep hier een beetje vreemd,
mams werd wakker met heel veel paniek.
Ze had de hele nacht in het bos gelopen,
en kon er geen uitweg vinden.
Helemaal overstuur en moeilijk rustig te krijgen,...
 
 
Voor haar geen nare droom,
gewoon werkelijkheid.
Met veel praten,
knuffelen,
kwam ze toch wel weer wat tot rust
en kwam langzaam het besef dat het een nare droom was,...
 
 
 Ze is hierdoor vandaag erg in de war,
bozig
en verdrietig.
Gelukkig is ze de droom weer vergeten,....
 
 
Ik vraag mij vaak af wat er toch allemaal in dat bolletje omgaat.
De prikkels komen zo anders bij haar binnen dan bij ons.
Je ziet haar vaak denken 
en de radertjes hoor je werken in het kopje,....


Het is prachtig om oud te worden,
en te mogen genieten van het leven.
 
En toch komt bij ons steeds vaker de vraag,....
Wil je dat ook zo?
 
Lieve groetjes,
Wilma

35 opmerkingen:

  1. Ach Wilma, wat een herkenning. Ik was vanochtend al om half zes bij mijn moeder die in paniek was niet lekker. Mijn moeder is bijna 83 en woont op tien minuten rij-afstand bij me vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar vanuit een tijd ( lang geleden) dat ik als verpleegkundige werkzaam was in een geriatrisch verzorgingshuis. Valt niet mee voor zowel je moeder als voor jullie om hiermee om te gaan. Fijn dat je je moeder kan bijstaan als ze zo wakker wordt daar is in een verzorgingshuis geen tijd voor want daar moeten er nog 29 worden gewassen en aangekleed. Net wat je zegt, willen we zo oud worden......?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lastig he? Voor zowel haar als haar omgeving. Wij zitten momenteel in een vergelijkbare situatie met mijn schoonmoeder en ik vind het ook moeilijk om mee om te gaan. In ieder geval: veel sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen makkelijke situatie. Maar wat heerlijk om dat met het quilten alles weer een plekje te kunnen geven... Een dikke knuffel voor jou en mams....*Ü*....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je het van je af kan schrijven. En alles weer op een rijtje kan krijgen door je quiltwerk.
    Sterkte Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, dat zijn altijd moeilijke dingen! Als je er reationeel over na denkt, weet je het antwoord wel. Maar je weet nooit precies hoe zij zich voelt en of ze nog gelukkig is, ook al is het anders dan vroeger...
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het byzonder en dapper ( als je dat zo mag zeggen)
    dat je zo voor je moeder zorgt!!
    Veel respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. verdrietig, lastig en herkenbaar!!!
    sterkte maar weer
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo herkenbaar Wilma, maar wat heerlijk dat ze zo dicht bij je is. Mag ik jullie veel sterkte en goede moed wensen en veel liefde, dat is het belangrijkste denk ik.
    groetjes, Els.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt zeker in deze week nu er aan Altzheimer heel veel aandacht besteed wordt en ziet wat dat met een persoon kan doen.
    Lief van jou dat je zoveel aandacht aan je moeder geeft.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja Wilma, ook ik herken het. Heel veel sterkte wens ik je. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel veel sterkte! Zo op deze manier oud worden vraagt veel van beide partijen, maar is misschien nog altijd beter dan een verpleegafdeling waar soms maar 3 man (meestal vrouw) personeel werkt per 30 bewoners. Hoe je ud wil worden is een moeilijke en soms pijnlijke vraag. Maar je kunt haar in ieder geval knuffelen en vasthouden! Knuffel en liefs,

    Annemieke/Pollewop

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi beschreven... Heftig hè... 'k Heb het ook allemaal meegemaakt. En je vraag is maar al te actueel: wil je het ook zo? Heel veel kracht toegewenst, Wilma!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Moeilijk hoor. Ik kan me je vraag goed voorstellen. Bij oud worden denken we eraan dat het allemaal gladjes verloopt.
    Groetjes Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Herkenbaar en lastig! Maar wat fijn dat jullie er zo voor haar kunnen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat vind ik je toch een fantastisch mens dat je dit doet!
    Ja met zon dochter wil ik heel oud worden. Zelfs met wat gebreken. Ben nu toch ook niet perfect?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. We hebben het niet voor het zeggen, maar ik weet hoe pijn het doet om dit van nabij mee te maken. Veel knuffelen helpt ook voor later.

    Liefs van Ria ;0))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb heel veel respect voor jou, dat je zelf voor je moeder zorgt. Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik niet weet of ik dat zou kunnen. Nooit vergeet ik de woorden van mijn oma: oud worden is mooi, maar oud zijn niet altijd.
    Groetjes, Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat moeilijk nietwaar? Het is zo geen pretje voor beide partijen. Sterkte en dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het lijkt me erg moeilijk om moeder zo anders te zien worden dat vraagt veel geduld en is een hele grote zorg, ze heeft enorme bof dat ze jou heeft!
    Lieverd veel sterkte!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat valt niet mee om zo oud te mogen worden. Voor jullie zal het ook niet gemakkelijk zijn. Sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Moeilijk he.....
    om je moeder zo te zien veranderen..je wilt helpen maar het dringt soms niet helemaal door..dan kun je je zo machteloos voelen....
    Je hebt wel een pluim verdient hoor...want het zal voor jou ook niet meevallen...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Laat we bij het makkelijkste beginnen, Mooie foto's, prachtige mandjes.
    Je mams..... verdrietig, en wat naar dat ze dan zo lang van in de war is. En wat goed hoe jij dat dan begeleid en haar weer 'kalm krijgt. Ook moeilijk om te moeten zien hoe je moeder als verder bij je vandaan gaat. Het is maar goed dat we dan ontspannen kunnen met onze lapjes. Dank je wel voor je mooie blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi zoals je dit beschrijft en je moeder te kunnen begeleiden is toch ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

  25. Oud worden is prachtig, maar dan moet je wel gezond van lijf en geest blijven.
    Ik vind jou een kanjer dat je zoveel doet voor haar, want dat zal niet altijd meevallen, want dementerende ouderen kunnen aardig opstandig en eigenwijs zijn en soms vragen ze erg veel van je, aan de andere kant zijn ze ook vaak zeer aandoenlijk, maar zwaar blijft het.

    Sterkte meisje en je mag trots op jezelf en je maatje dat jullie dit mogen en kunnen doen.

    Knuf Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Verdrietig van je moeder en wat fijn dat je er voor haar kan zijn! Je mandjes zijn erg mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooie mandjes!
    Het lijkt me zo akelig om je moeder zo te zien. Ik vind het verschrikkelijk knap dat jullie de verzorging op je genomen hebben. Petje af!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oud worden willen we allemaal graag, maar inderdaad wel gezond en zeker in je koppie. Lijk mij heel moeilijk voor haar, maar ook voor jullie. Bewonder jullie voor de steun en verzorging die jullie haar geven...............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Genieten weer van je mooie mandjes. We worden allemaal ouder, en graag gezond van geest ook, Maar dat kunnen we zelf niet beslissen.
    Moedig en lef de verzorging, wens jullie sterkte
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zo herkenbaar en zo'n moeilijk te beantwoorden vraag, want het is wat je schrijft: wat gaat er in het hoofd nog om. Hoe ervaart de ander dit leven, dit ouder worden? Fantastisch dat jullie er voor haar kunnen zijn. Ook wij doen veel om het ouder worden met deze "kwaal" dragelijk te maken voor onze naasten. Gelukkig hebben zij elkaar nog. Mensen die om je geven en voor je zorgen zijn in deze situatie meer dan noodzakelijk. Ik heb veel respect voor jullie "thuiszorg".

    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  31. het is inderdaad vreselijk om iemand te zien veranderen , ik vind het mensonwaardig en maak het nu zelf met mijn moeder mee, het is een lijdensweg voor ons allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Respect voor jullie hoor, dit lijkt me enorm moeilijk. Mooie mandjes en mooie foto's. En heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Iedereen wil graag oud worden, maar wel gezond.
    Maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.
    Lijkt me heel moeilijk om iemand zo in de war te zien.
    Veel sterkte met je moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ja zou inderdaad wel willen weten hoe het in haar hoofd allemaal tekeer gaat. Oud worden is fijn,maar soms twijfel je daar wel eens aan. Sterkte meis...

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! Altijd erg gewaardeerd,....

Lieve groetjes Wilma