dinsdag 5 november 2013

"Stil in het huisje van Kuin",....






De weken vliegen voorbij hier in het huisje van Kuin,...

"De verzorging" van ons mam nam heel wat uurtjes in beslag en sommige momenten zijn zwaar.
Heel vaak dezelfde vragen die voor haar steeds nieuw zijn en voor ons soms heel vermoeiend,
voor haar heel normaal om iemand een dikzakje, een zwartje, stom of lief te noemen,
voor iemand anders soms heel kwetsend.

Het doordringend naar iemand kijken en wij ons afvragen wat er nu toch allemaal in dat koppie omgaat van haar.
We zullen het nooit weten, denk ik.



Hoe de dagen verlopen is iedere keer weer een verrassing,
één ding is zeker,
de dag verloopt met een lach en een traan.

En dan ineens is daar het telefoontje waar wij op wachten,
er is een plekje voor mams in het kleinschalig wonen.

Ik besef mij dat ik eigenlijk blij moet zijn 
en waarom voel ik dat dan niet?


Op maandagochtend was het zover 
en werd de kamer bekeken
en gezellig gemaakt voor haar.

Het weerzien van haar spulletjes vond ze prachtig,
vooral omdat het spulletjes zijn uit een ver verleden,..
Daar was de lach van de dag.

De traan van de dag kwam al snel erna 
omdat wij weer naar huis zouden gaan,...



Het waren bijzondere maanden en zeker niet altijd makkelijk.
En toch
ben ik blij dat wij dit hebben kunnen doen,....


Lieve groetjes,
Wilma

41 opmerkingen:

  1. Het is vreselijk moeilijk maar op termijn kan je beter met de situatie omgaan, pijn blijft het doen.
    Sterkte.

    Lieve groeten van Ria ;0))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo herkenbaar.... begrijp perfect hoe je je voelt....Heel veel sterkte! Koester al datgene wat ge reeds voor haar deed en nog zult doen!
    Lieve groeten, een stille volger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O Wilma, wat herkenbaar, wij hebben mijn moeder ook vorige week naar een verzorgingsplek moeten brengen en precies zoals jouw moeder reageerde mijn moeder. Nu na een week is ze alleen nog maar verdrietig en voelt zich heel verlaten, terwijl ik haar elke dag bezoek. Heel moeilijk allemaal, jij dus ook veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moeilijk......
    Een lach en een traan.....

    Sterkte hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me zó goed verplaatsen in deze emoties. Geweldig dat jullie er voor haar waren en zijn. Het is zwaar en soms word je zo moe van het herhalen, maar net wat je schrijft: voor de persoon in kwestie is het steeds weer allemaal nieuw. Het lastigst vind ik dat ik me nu de ouder voel en dat mijn vader het kind aan het worden is. De rollen worden zomaar omgedraaid. ik hoop dat jullie mams het goed heeft waar ze nu woont en dat er nog veel leuke momenten voor jullie samen zullen zijn.
    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een dubbel gevoel he? Zelf werk ik in een kleinschalige woongroep en maak regelmatig een nieuwe inhuizing mee. Gaat altijd met een lach en traan en vooral veel gevoel van onmacht. Gevoel en verstand gaan in deze periode niet samen en het kost ook best veel tijd te wennen. Toch fijn dat ze nu een eigen plekje heeft, gewoon omdat je weet dat het niet anders kan. Heel veel sterkte de komende tijd om alle indrukken te verwerken!! Wie weet helpen ook hier weer de quiltsteekjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een stap weer! Logiosch dat je daar een dubbel gevoel over hebt. Aan de andere kant is het wel heel prettig dat er een plekje voor haar gevonden is. Heel veel sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een dubbel gevoel. Moeilijk hoor. Sterkte toegewenst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik voel met je mee, ik heb het ook met mijn moeder meegemaakt. Heel veel sterkte, ook voor haar, al weet ze het niet.

    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  10. sterkte, het zal weer even wennen zijn, nu ze niet elke dag bij je is...hopelijk voelt ze zich snel thuis in haar nieuwe huisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wens je veel sterkte toe. Ik hoop voor jullie dat ze in de nieuwe omgeving een hele fijne tijd krijgt.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sterkte meisje, want zoals het nu is, is het goed, ook al voelt dat nog niet zo.

    Liefs Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Moeilijk is het om opnieuw weer aan te passen aan de veranderde situatie, voor je mam maar ook voor jullie. Hopelijk valt alles snel weer op zijn plek want uiteindelijk is dit beter voor iedereen en ga je nog veel meer energie overhouden om haar heel leuke momenten te kunnen bezorgen. Sterkte met alles Wilma, liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat je het hebt kunnen doen voor je moeder. Hoewel het even wennen is zo zonder haar om je heen, komt het vast allemaal weer op z'n plekje. Succes ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fantastisch dat je weet dat er goed voor haar gezorgd wordt, maar verdrietig dat je haar nu uit handen moet geven.
    Ik denk dat we dit gevoel allemaal goed kennen.
    Over een poosje zakt het allemaal en kun je genieten van de momenten dat je daar nog voor haar zorgen kunt.
    Jullie hebben het gewoon goed gedaan.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat fijn dat er nu ineens zo snel een fijne plek voor moeder is. Natuurlijk is het nu heel stil, je hebt met zoveel liefde en energie voor haar gezorgd de afgelopen maanden, zo lief van jullie. Nu een nieuw evenwicht vinden, het heeft even tijd nodig, maar probeer te genieten van alle mooie momenten

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je een warm hart en een knus huisje Wilma zo met al je maakseltjes!
    Je verhaal brengt mij weer naar mijn grootvader... ook hij werd langzaam aan steeds vergeetachtiger en natuurlijk zorgde mijn oma en veelal ook ik voor ons lief opaatje die inderdaad soms totaal niet bedoeld gekke taal kon praten...en toen er ook voor hem een plekje kwam in het verzorgingstehuis, een gesloten afdeling, kwam het inderdaad niet echt als een blijde oplossing binnen. en eigenlijk weet je het wel....het laatste station, nooit meer even samen zijn,
    denk ik dat dat het besef is... Poog nog "even" samen te genieten in de spaarzaame uurtjes dat je ze bezoekt. Veel sterkte lieve Wilma en hou je taai!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja Wilma, het is heel dubbel. Ik heb het ook allemaal meegemaakt en nu is mijn moeder er al 2 jaar niet meer en nog denk ik steeds: ach Moeder, dit had je toch anders gewild, maar wij deden ook al het mogelijke wat we konden, maar soms heb je hulp nodig en ook hieraan moet jij nu weer wennen. Heel veel sterkte meid. Liefs van een trouwe lezeres van je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is dubbel, en eerst stilletjes voor jullie, nu moeder niet meer bij jullie woont.
    Fijn en een goed gevoel, dat jet voor haar kon doen.
    Wetend dat zij nu goed verzorgd woont, mag je nu het eigen weer oppakken, en haar geregeld bezoeken zal troost geven
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik voel met jullie mee! Wat weet je het mooi te verwoorden. Jullie hebben mooi werk verricht, al kan je moeder dat niet meer beseffen. Sterkte, het zal vreemd stil zijn in het huisje van Kuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat het niet gemakkelijk was voor jullie kan ik me voorstellen, dat het niet makkelijk is om je mams achter te moeten laten al is het daar beter voor haar en jullie ook. Het moet allemaal een plekje krijgen. Ik wens je veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Kan me voorstellen dat het erg zwaar voor je is geweest de laatste tijd.
    Wel fijn dat je moeder nu toch een eigen plekje heeft gekregen.
    Het is altijd moeilijk om oude mensen te verhuizen.
    Hoop toch dat ze snel went en het op haar manier naar de zin kan hebben in haar nieuwe omgeving.
    Veel sterkte gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb op heel wat punten herkenning. Zo goed dat jullie er op deze manier mee omgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat ben ik blij dat jullie een fijn plekje gevonden hebben voor haar.
    Ze zal het daar zeker naar haar zin hebben en een goede verzorging krijgen.
    En jullie kunnen ook weer wat op adem komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ach lieverd...het is zo dubbel..maar het is fijn dat ze een plekje heeft gevonden....nu weer een beetje rust in huize Kuin...al zal dat eerst niet zo voelen...
    Lieve groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja dat is een dubbel gevoel. Dat je niet helemaal blij kunt zijn snap ik wel, want je sluit ook een periode af.
    Maar het is ook fijn als ze haar eigen plekje weer heeft met al haar herinneringen om haar heen.
    Ik hoop dat ze het goed kan wennen en nog wat mooie jaren heeft!

    Lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat mooi en wat goed, zoals het gaat. Jullie hebben je taak volbracht. Nu genieten van bezoekjes aan mam en thuis weer bezig met je eigen dingen. Het zal zeker wennen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik snap het. 't heeft 2 kanten. Geniet van de mooie momenten.

    groeten Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat fijn dat moeders een eigen plekje heeft waar ze ook goed verzorgd wordt. Voor jullie een hele geruststelling, lijkt me. En ja dat zal nu heel stil zijn.... kom maar even bij.

    ps wat een prachtige foto's weer, zo sfeervol

    BeantwoordenVerwijderen
  30. veel sterkte probeer te genieten van de goede momenten.
    liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Tja Wilma, het valt niet mee, ik weet er alles van. En niet om je te ontmoedigen, het wordt er niet makkelijker op.
    Je probeert het zo goed mogelijk voor ze te regelen. Misschien wonen jullie niet te ver van het verzorgingshuis? Dat maakt het aanwippen makkelijker. Wij moesten tweeënhalf uur rijden!!
    Sterkte en probeer zo goed en zo kwaad als het gaat de oude draad (hoe toepasselijk op een quiltblog!) weer op te nemen. sterkte, groetjes Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik kan me voorstellen dat het dubbel gevoel is. Heel veel sterkte en probeer te genieten van de mooie momenten met elkaar.
    Groetjes, Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Tjonge dat viel niet mee. Ik hoop dat het toch rust geeft en lucht en liefde....

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi, deze maanden waren vast niet gemakkelijk voor jou en je gezin. Hopelijk vind je moeder het gauw fijn op haar nieuwe woonplek.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ach Wil,wat een nare tijd...hoop dat je schoonmoeder snel aan haar plekje went!
    Moeilijke dingen meid,geniet van je prachtige DJ!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. wat fijn dat er plek was voor je mam en dat je iets minder bezorgd kunt zijn. Het is heel zwaar als alle zorg op je schouders komt,maar als ze er niet meer is, loop je juist daardoor op vleugels. Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hallo Wilma,
    Persoonlijk vind ik het zo lief en mooi van je dat je zo goed zorgt voor je schoonmama.
    En dat heb je goed gedaan maar nu komt je toe bij een nieuwe fase en dat is een beetje loslaten.
    Je mag niet denken dat ze het daar niet goed zal hebben.
    Als je ziet hoeveel energie ze stoppen in zinvol tijdsbesteding en wat ontspanning.
    Zelf kunnen we dit niet altijd zo met ideetjes afkomen zoals de gene die daar dagelijks ervaring in hebben.En ieder mens is uniek.
    Nu moet je ook weer een beetje meer voor jezelf zorgen...
    Veel liefs en groetjes,nanske

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wilma, hoe tweeledig het ook mag zijn. Jullie hebben heel erg je besat gedaan en nu mag je het over geven aan anderen die voor haar zorgen. Zal vast erg wennen zijn. Voor haar, maar ook voor jullie. Ik hoop dat ze op haar nieuwe woonplek het erg naar haar zin zal hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! Altijd erg gewaardeerd,....

Lieve groetjes Wilma