maandag 26 mei 2014

"Huishouden",...


Zaterdag hing er een heerlijke appeltaartgeur in huis.
Geen grote appeltaart dit keer maar vele kleintjes
die zo lekker waren dat het tweede bord ook leeg ging,...

Mijn oudste broer zat heerlijk te praten over van alles en nog wat
en zo kwam het gesprek op onze ouders 
en dan vooral op ons moeder,.....

Ons moeder is overleden toen zij 43 jaar oud was aan defecte nieren en ontstoken milt.
In 1972 was de medische wereld natuurlijk anders dan nu.

Zelf weet ik niet zoveel van haar omdat ik toen zij overleed 5 jaar was
en genoot nu van de verhalen van mijn broer die 15 jaar ouder is 
en daarom heel wat meer weet van haar,...


Misschien omdat ik nu ook ouder wordt zijn deze verhalen uit het verleden ineens leuk,...

Of ze ook creatief was weten we niet.
De tijden waren zo heel anders toen op de boerderij met 4 kinderen.
Er was altijd wel wat te doen,
de aardappelen gerooid,
het hooi van het land,
de dieren voeren 
en de kindertjes moesten ook eten natuurlijk,...


Van de 4 kinderen lijk ik het meest op haar volgens mijn broer,..

Toch wel bijzonder dat ik haar niet zo lang heb gekend
en dan toch veel van haar weg heb,....

Het huishouden had niet zo haar interesse 
en daarin lijk je ook meer op ons mam, zei mijn broer met een verlegen lachje op mijn gezicht,....

GEWELDIG!!!
Ik heb een goed excuus op mijn quiltwerk erbij te pakken!!

Fijne maandag,

20 opmerkingen:

  1. een beter excuus kun je niet hebben. Mijn vader overleed toen ik 5 was , ik ben dol op verhalen en lijk veel op hem, heerlijk excuus om te doen wat bij je past

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat jij via jouw oudere broer nog veel herinneringen aan je moeder levend kunt houden. En eigenlijk ook wel leuk om te horen dat zij, ondanks een druk gezin, boerderij en later ziekte het huishouden zo lekker kon laten liggen. Hopen dat dat ook voor ontspanning geweest was zoals jij lekker kunt doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk dat je de verhalen van je broer hebt,gelukkig heeft hij wel herinneringen aan je moeder.
    Op deze manier beantwoord ik maar even je vraag of mijn restjes nu op zijn,NEEEEEE ik denk dat ik nog wel 10 restjes quilts kan maken,maar helemaal niet erg ,ik ben er dol op.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. YES!! Heerlijk!! Dat dacht ik ook al wel,..
      ;o)

      Verwijderen
  4. Toch fijn,he, om zo samen met je broer die herinneringen op te halen en te horen dat je zoveel op haar lijkt!
    Geniet nog maar lekker van je quiltwerk; zowiezo veel leuker dan al dat huiswerk..... ;)
    Groetjes, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moest glimlachen toen ik je verhaaltje las en wou erop reageren. Maar doe het lekker niet. Ik zie leuke beertjes en je maakt mooie quilts en dat maakt het zo gezellig. Geniet van je dagje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om weer wat meer over je achtergrond te weten en natuurlijk om een excuus te hebben. Altijd handig 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn dat je broer nog kan vertellen over jullie moeder. En tja, het huishouden ... Het is ook niet mijn grootste hobby ! Het moet natuurlijk wel regelmatig gebeuren, maar veel liever doe ik gezellige dingen of maak iets met stofjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja zo gaat dat meestal als je ouder wordt.... je verleden wordt steeds langer en je toekomst korter.
    Toch fijn al die verhalen van vroeger van je oudere broer.
    Als je 5 bent heb je vrijwel nog geen herinneringen aan je moeder.
    Eigenlijk jammer dat we niet allemaal een levensboek bijhouden.
    Maar ja daar zou ze dan toch geen tijd voor hebben gehad.
    Koester die verhalen maar en misschien opschrijven, voordat je ze weer vergeet.
    Huishouden.... bah! Helemaal niet leuk, maar soms moet er toch wat gebeuren.
    Veel liever zitten we tussen de lappen, of tussen de gezellige beren!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel fijn dat jullie nog samen kunnen praten en om de dingen van het verleden te delen. Dat is toch ook wel belangrijk zeker als je zo jong je moeder moet missen. Heel leuk om te lezen dat je op jou moeder lijkt de eigenschap die je volgens jou broer van haar hebt overgenomen is geen slechte toch. Je hebt nu tijd om hele mooie dingen te maken.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn Wilma, en inderdaad als je ouder word en je ouders er niet meer zijn hang je naar de verhalen rond je ouders, ik heb blijkbaar veel van mijn ouders aan mijn 4 kinderen meegegeven, komt elke keer weer boven als ze thuis zijn en we erover kletsen, het blijft zo mooi!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat fijn dat je zulke verhalen dan via je broer nog terug hoort. En ook fijn dat je de mindere interesse voor het hh geerfd hebt van haar. Prima excuus voor nog een uurtje extra handewerken
    groetjes, Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een droevig, maar ook prachtig verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat je broer nog zoveel van je moeder weet. Zo weet je ineens weer meer van je en haar verleden. Altijd genieten van zulke verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Graag zou ik willen weten of jijzelf nog echte herinneringen aan haar hebt...? Waarom ik dat vraag ?
    Ik was 6 toen mijn vader overleed en er is geen enkele echte herinnering. Vraag mij weleens af of dat bij anderen ook zo is....en dan kom jij met het mooi verwoorde blogje !
    Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sis,... Bij mij is het ook zo. Weet een paar dingetjes die indruk hebben gemaakt op mij en dan meer van de gebeurtenis dan van mijn moeder,... Daarom was zo'n gesprek met mijn broer wel erg fijn,... vooral omdat mijn vader ook niet meer leeft om dinegn te vertellen,..

      Verwijderen
  15. Wat een teer verhaal... Een zaterdag om niet snel te vergeten...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk verhaal Wilma, en herkenbaar, naarmate je ouder wordt, en je ouders niet meer leven, is het zo waardevol om over jeugdherinneringen te kunnen praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooi verhaal. Fijn dat je nog over jeugdherinneringen kunt praten, ik kan dat bijna niet en weet ook niet alles meer erg jammer.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! Altijd erg gewaardeerd,....

Lieve groetjes Wilma