maandag 29 december 2014

"Inches of centimeters?",....

 

Vreemd eigenlijk dat mijn Sjaantje zo nu en dan eventjes wordt vergeten
om vervolgens weer fanatiek een blokje te maken voor deze quilt die mij toch steeds weer geïnteresseerd krijgt.
Vooral als een blokje af is 
en ik benieuwd ga kijken wat de volgende is,...... 


Hoe spannend ik het vond om de eerste twee rijen aan elkaar te zetten
en te hopen dat het die uitstraling kreeg die ik voor ogen had
en dan zien dat het wat donkerder was dan bedoeld 
en toch het verliefde gevoel bij je naar boven roept,....


A, B en C met wit, crème, beige, bruin, rood en roze in veel printjes,....


Rij D werd aan de drie andere stroken gezet 
en kreeg steeds meer het idee om niet alleen de stoffen te gebruiken die ik voor mijn Sjaantje had bedoeld 
en eens in mijn lappenkast te snuffelen om eens te kijken of ik voor ieder blokje een ander stofje kon gebruiken,.....


Dan ineens volgen er heel wat mailtjes in mijn box,
hoe ik de sashings aan de blokjes zet en hoe groot ze moeten zijn,
natuurlijk staat het in het boek geschreven,
op blz 14 dacht ik zo,...

Helemaal geen moeilijk systeem houd ik erop na zoals je die wel vaak op het internet tegen komt,...


De sashings moeten een halve inch zijn 
en ik kies ervoor om met deze maat te werken.
Je kan dit natuurlijk ook omrekenen omdat een inch 2,54cm is
en je dan op 1, 27cm uitkomt.

Een blokje is 4 1/2  inch en dus wordt mijn strookje die ik knip uit paternoplaat  4 1/2 x 1/2 inch
en teken dit af op de stof 
en zet deze tussen de blokjes in.


Dan volgt er een hele lange strook van een 1/2 inch breed 
waarbij ik 13x een blokje van 4 1/2 inch teken met daar tussenin 12x een 1/2 inch voor de verticale sashings
en omdat ik dit met streepjes afteken op de strook komen ook steeds de blokken en sashings keurig boven elkaar,....


Geen systeem wat je een paar keer moet lezen omdat het niet te snappen valt,
gewoon makkelijk
en dat je niet bang hoeft te zijn dat het niet klopt 
en straks je punten niet gaan passen,...


Om alle rijen heen komt nog een strook van een kwart inch voordat de punten aan de top komen.
Ik ben nog niet zover
en ga nog lekker verder met de blokjes van 4 1/2 inch,... 


 Rij A t/m I aan elkaar
en ben ook wel erg blij dat ik dit zo nu en dan tussendoor doe
en niet straks alles nog aan elkaar moet gaan zetten,....

Dus als  je me zoekt,...
ik ben een blokje maken voor mijn eigen baby Jane!!

Fijne maandag,

24 opmerkingen:

  1. Je sjaan is prachtig, mooie kleuren. Ik heb het boek gehad, maar vindt het nu moeilijk welke kleuren ik ga gebruiken. Dat wordt een uitstapje quiltwinkel denk ik :-).
    Alvast een mooi, gezond en creatief 2015 gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat wordt ze mooi, prachtige kleuren gebruik je.
    Ik heb het boek al een paar jaartjes. Omdat ik de blokjes zo klein vond, wilde ik ze groter maken, maar na plm. 10 blokken beviel me dat toch niet. Nu wil ik de quilt gaan borduren en toch nog een een poging wagen met de originele maat blokjes, daarnaast.
    Ik wens je een goed, gezond en creatief nieuw jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te zien hoe jouw Sjaantje telkens weer groeit. Je hebt hard door gewerkt zo te zien!

    Groetjes,
    Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat wordt je DJquilt toch prachtig met die mooie kleuren !! En het is leuk om hem zo te zien groeien !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Word weer een prachtig quilt.
    Het staat nog steeds op mijn lijstje wat ik nog wil maken
    Jou stof, euze is mooi. en zo netjes gemaakt.
    Goede jaarwisseling, voorspoedig 2015,
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ben je al ver!
    Een Jane in Wilma kleuren!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er prachtig uit! Ik ben zelf ook bezig, zo tussendoor, in pasteltinten. Geeft een heel ander resultaat. Maar dus voor elk blokje een ander stofje? Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat word jou Sjaan mooi.
    Ik heb de sassing te breed gemaakt. Deed het zonder te lezen gewoon 1 op het oog. Dom natuurlijk. Houd wel in dat ik de punten waarschijnlijk niet hoef/kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het schiet lekker op met je sjaan en de blokjes zijn heel mooi, ook de kleuren. als een patroon in inches is beschreven, houd ik ook inches aan, anders vind ik het niet secuur genoeg.Als ik zelf iets teken doe ik het altijd in cm.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben nog geen echte quiltster dus een woord als sashing is mij totaal onbekend, maar ik geniet volop van al de prachtige foto's, wat een geweldig resultaat heb je nu al bereikt!
    De Dear Jane staat op mijn 'to do lijstje', ooit hoop ik er ook een te kunnen maken. Voorlopig geniet ik maar even van de jouwe :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind je kleuren heel mooi, zelf ben ik net begonnen, samen met nog twee quiltsters, ondertussen drie blokjes gemaakt, dus nog wel even onder de pannen. Wilma, Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg jij beantwoordt al onze vragen wat betreft de shasings

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk, om zo nu en dan een blokje toe te voegen aan deze quilt, die echt een prachtige Baby Jane aan het worden is! Ik kan me het helemaal voorstellen, dat je ervan geniet. En je kleurkeuze vind ik prachtig! Veel plezier met het vervolg ervan...
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is ie nu al mooi.Succes verder.
    Ik werk het liefst in inches.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jij geniet van de blokjes ik van de plaatjes die jij laat zien.
    De quilt gaat heel erg mooi worden.
    Fijne jaarwisseling.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig wat wordt ze mooi met die warme kleuren.
    Echt om van te genieten hoor.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oooh, wat wordt ze mooi, Wilma... Echt genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. halo wilma wat een mooie sjaan word dat ik heb ondertussen mijn weblog klaar kijk maar eens bij Hetty s nostalgise quilts

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat is hij mooooooooooooooooi

    Fijn uiteinden en een heel gelukkig gezond, liefdevol 2015, met heel veel creativiteit

    Groetjes uit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Wilma, het wordt een beetje afgezaagd maar ik wilde even zeggen dat het hartstikke mooi wordt. Zulke prachtige kleuren!

    Groetjes Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zal ik je eens wat vertellen??? Ik ben helemaal verliefd!!
    In deze kleurstelling (ongeveer) wil ik 'mijn' DJ gaan borduren!!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!