maandag 22 juni 2015

"A 'lapje' A Day Keeps The Doctor Away",....

Oude houten klos

De afgelopen tijd zijn een beetje vreemd doordat ik de laatste dagen veel in Apeldoorn ben geweest in mijn ouderlijke huis.
Daardoor komen er veel fijne herinneringen boven 
en ook herinneringen aan mensen die ik al een tijd moet missen,....

Mijn vader Tijs is alweer 26 jaar geleden overleden toen ik 21 jaar was.

Mini bijenkorf,...

Zijn toenmalige tweede vrouw is in dit huis blijven wonen en moet nu verhuisd worden zodat ze straks vanuit het ziekenhuis naar het verzorgingshuis kan.

Grote hobby van mijn vader waren zijn koeien, kalveren en bijen.
Voor de bijen werden korven gemaakt in de avond na de koffie.
Hij kon uren in de schuur zitten en genoot er echt van om die korven te maken.

Wat kon die man slecht stil zitten!!
Ken ik dat niet ergens van trouwens?
;o)

Zo werd er in de schuur ook op een dag een kleine korf gemaakt voor op de kast in de kamer,...

Bijzonder dat die nu na al die jaren bij mij thuis staat!

Oude naaikist,...

Van heel veel spullen moet afscheid genomen worden omdat het niet allemaal mee kan.
Ik hecht mij niet aan spullen en zeg dan ook overal 
nee op,...
hoef ik niet,....
nee dank je,....
Ach nee joh,..

En daar stond de naaikist waar ik als kind graag in zat te neuzen tussen de knoopjes en al die prachtige kleuren garens.
Mijn vader die hem toen nog heeft geschilderd in het bruin en door de loop der jaren echt wel wat schade heeft opgelopen.
Het kistje had een speciale geur en of het nu het kistje was of de spulletjes die er in lagen weet ik niet,....

Wilma die wil jij dat oude ding wel?

Nou graag!!

Bijzonder dat de naaikist nu bij mij staat,....

Klosjes onderdelen tekenen,...

De herinneringen komen en gaan als je zo door het huis loopt waar wij met 5 kinderen hebben gewoond.
Op de zolder kwamen we zelfs nog spullen tegen van mijn lieve broer die 4 jaar geleden verleed,....

Jemig, 
gelukkig wisten we dat in onze jeugd allemaal niet dat hij niet oud zou mogen worden.

En dan eenmaal thuis is het afdraaien voor mij.

Dat kan ik het allerbeste door blokjes te tekenen en te knippen voor mijn klosjes,....

Klosjes met een herinnering,..

Sommige klosje liggen hier al jaren weggestopt in een blikje omdat ik weer wat anders ging doen wat ik toen weer leuker vond.

Een klein quiltje is afgekomen en hangt in mijn naaikamer 
en de andere klosjes voor een quilt werden verstopt,...

Wel in een prachtig blikje hoor!

Klosjes in het ziekenhuis gemaakt,...

Terwijl ik dagen,
dag en nacht,
 bij Marc in het ziekenhuis was omdat het niet goed ging,
waren die klosjes wel fijn om te maken,...

Het ging totaal niet snel maar toch heerlijk om te doen.

Gewoon even afdraaien noem ik dat dan.
Alle gebeurtenissen een plekje geven,.....


 En als ik dan door al die kleine rest stukjes heen ga teken ik meteen maar wat heksjes omdat die ook weggestopt zijn in een trommeltje,....

En of ik hier verder aan ga werken?

Geen idee,...

Nu is het heel fijn om te doen!!

A "Lapje" A Day Keeps The Doctor Away,....
;o)


10 opmerkingen:

  1. Ik kan mij voorstellen dat je na zoveel herinneringen even lekker tijd wilt nemen om tot jezelf te komen. Succes met welk werk je ook kiest uit je trommeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi aandenken je naaikistje, prachtig joh!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja.... herinneringen zijn vaak pijnlijk, maar ook mooi dat je ze hebt.
    Wat je schrijft over de oude naaikist van je moeder is zo herkenbaar.
    Ik speelde ook altijd met de naaikist van mijn moeder en die had ook zo'n speciale geur.
    Hij staat nu boven in mijn quiltkamer, maar ik gebruik hem expres niet, ben zo bang dat die geur er af gaat.
    Heel soms doe ik hem open en ruik ik even..... ben ik weer even kind.
    Geniet van je herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je het kleine bijenkorfje en het naaikistje hebt meegenomen als aandenken. En ja, een herinnering is vaak verbonden met een geur. Zo wilde onze dochter destijds na het overlijden van mijn schoonvader graag zijn pet hebben, "omdat de die naar opa ruikt". ( pijptabak en Old Spice). Nu hangt diezelfde pet al weer jaren aan de boekenkast van mijn man. Geurloos!
    En "een lapje a day, keeps the docter Away" , die is leuk. Die houden we er maar in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I am so glad you are keeping the sewing box. I just bought one recently and would love to know about its history.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie en soms droevige herinneringen, fijn dat je door met je lapjes bezig te zijn het "af kunt draaien". En je hebt twee mooie tastbare herinneringen aan je vader!
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great pics and the little blocks caugt my eye.Happy sewing!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat lijkt me dat moeilijk om het huis van je jeugd leeg te moeten halen. Ieder onderwerp heeft dan een geschiedenis. En je kan nu eenmaal niet alles bewaren maar ook niet alles weg doen. Herinneringen blijven natuurlijk in je hoofd bestaan. Maar zo'n korfje en naaidoos horen daar ook bij als iets tastbaars.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Twee jaar geleden hebben wij het ouderlijke huis op moeten ruimen, dus ik begrijp je emoties heel goed. Lekker dan he, van die lapjes die onze ziel weer helen als we er behoefte aan hebben. 't Zou fiscaal aftrekbaar moeten zijn, die lapjes!
    Lekker dat de zin weer helemaal terug is, want je vliegt weer heerlijk van het één naar het ander. Geniet maar lekker zo! Groet van Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Emotioneel om een huis te moeten opruimen. Weet er alles van. Ik heb, onder druk van een tante , toch een paar dingen naar Griekenland over laten komen. Ben haar er nu wel dankbaar voor! Je naaikistje en bijenkorfje zijn mooie herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je mee leest,..
Dankjewel voor je reactie want daar geniet ik ontzettend van!